|
|
|
|
JESZ |
2006. november 30. |
|
OLVASÓPRÓBA |
A Pécsi
Tudományegyetem színházi műhelyének hírlevele |
JESZ 10 |
TARTALOM: |
|
A Janus Egyetemi
Színház ebben az évben ünnepli fennállásának tizedik évfordulóját. A
jubileumi évben tíz előadást próbál műsoron tartani a JESZ. A korábbi
bemutatók mellé (Én, Kassák Lajos, Brecht, versek, dalok, „ez a mi
munkánk – J.A.V.M.”, Tartuffe, A nagy Romulus, Albérleti
színjáték) az évadban négy új előadás csatlakozik. Tavasszal kerül színre az
Albérleti színjáték folytatása Hétvége címmel, és a Majakovszkíj-misztérum
című avantgard játék. Ősszel két, az egyetemi színpadokon a korábbi évtizedekben
legendássá vált produkciót mutatott be a JESZ (Arisztophanész madarai, Pisti
a vérzivatarban), felmutatva ezzel azt a hagyományt, szellemiséget, amelynek
folytatója kíván lenni. A jubileumot
más formában is ünnepli a színház. A JESZ címmel könyv készült a színházi
műhely tíz évéről. A kötetből a bevezető írás rövidített változatát idézzük. Nánay István A
folytonosság tanújaként Szerencsésnek
mondhatom magam, mert aktív részese, majd hű dokumentátora lehettem az
egyetemi színjátszás nagy korszakának. Annak a bő egy évtizednek, amelyben a
hivatásos színház ellenpontját, alternatíváját az amatőr színházak
jelentették. A hatvanas évek közepétől ugyanis mintegy tucatnyi együttes
munkássága nyomán beszélhetünk a kanonizált pszichológiai realista színházi
nyelv és gondolkodás megújításáról. A más utakat, kifejezési módokat kereső
színházi csoportok között kiemelkedő szerepet játszottak az egyetemiek,
mindenekelőtt a Szegedi Egyetemi Színpad és az Universitas Együttes. Ahhoz azonban,
hogy két-három alkotó közösség élre jusson, szilárd hátországra is szükség
van, s abban az időszakban – amikor szinte minden felsőoktatási
intézményben több-kevesebb rendszerességgel működött színjátszó csoport
– az egyetemi színjátszás biztos szellemi és közönségbázist képezett.
Ez is hozzájárult ahhoz, hogy a más-más városban rendezett egyetemi
színjátszó fesztiválok fantasztikus érdeklődés mellett, felfokozott légkörben
zajlottak. Természetesen az esetenként látható tizenöt-húsz bemutató közül
nem mindegyik volt újszerű és gondolatilag kiérlelt remekmű, de minden
résztvevő csoport törekvéseiben érződött az a szellemiség, amelyet leegyszerűsítve
a másként látás és láttatás szándékaként fogalmazhatunk meg. A kiemelkedő,
sorozatban díjazott együttesek között nem volt pécsi, de ez a város
egyvalamiben már akkor is különös helyet foglalt el: itt nem egy csoport
működött, hanem sok, hiszen minden egyetemen, sőt, csaknem minden karon
létezett színjátszó közösség. A
„nagy évtized” után annak is tanúja voltam, ahogy az egyetemi
színjátszás – miként az amatőrizmus általában – fokozatosan
elvesztette fontosságát. Az amatőr színház egyre kevésbé jelentette a
közösségi véleménykimondás egyik legfontosabb fórumát és lehetőségét. Ebben
külső (politikai és gazdasági) szempontok és történések éppúgy szerepet
játszottak, mint az
egyetemista
korosztály egzisztenciális, érdeklődésbeli orientációjának megváltozása.
Azok, akik korábban az amatőrszínházak vezető alkotói voltak, önként vagy
kényszerűen felhagytak a színházcsinálással, illetve a hivatásos
művészvilágba integrálódtak. Évek-évtizedek során az amatőr színjátszás
egyértelműen a kisiskolások és diákok korosztályára korlátozódott. Pécsett
azonban sajátos módon és átalakult formában továbbélt az amatőr, illetve
egyetemi színjátszásban érlelődött szellemiség. Mindenekelőtt Bagossy László
és Vincze János más-más körülmények között, eltérő kitörési irányokat keresve
folytatta a hatvanas-hetvenes évek fordulóján kibontakozott és megalapozott
társulatépítő és színházkészítő munkáját. Hogy miként, milyen buktatókkal,
sikerekkel és eredményekkel, az ma már a színháztörténet részét képezi. A jelenkori magyar
színházművészet számos alkotója került ki ebből az évtizedeken át
folyamatosan létező és prosperáló pécsi amatőr, egyetemi és a belőlük kinőtt
alternatív színházi körből. (…) Fél évszázada
lehetetlen volt, hogy a professzionális szinten teljesítő egyetemi együttesek
kitörjenek az amatőr státusból, így törvényszerűen estek szét a legjobbak is.
Ma a Janus Egyetemi Színház egyike azon alternatív színházaknak, amelyek
anyagilag és eszmeileg függetlenek, szerves részét képezik a magyar színházi
életnek, sőt, tágabb értelemben a színházi struktúrának is. Az alternativitás
persze igen komplex és nehezen definiálható fogalom, egyesek igyekeznek
csupán a finanszírozás módjára, illetve e rétegművészetnek a színházi
struktúra egészén belüli, elkülönített helyére szűkíteni a kérdést, mások
– mint jómagam – a színházcsinálás lényegére vonatkoztatják a
kifejezést. Az alternativitásban – lényegét tekintve – mindig van
valami amatőrség. Abban az értelemben, ahogy a színháztörténet nagy
fordulatai rendre „ama-tőr” megmozdulásokhoz kötődtek. (…) Az alternativitás
tehát egylényegű az innovációval, a kísérlettel, a másként gondolkodás
kifejeződésével. Ebben az értelemben az alter-nativitásnak fokozottan kellene
megjelennie az egyetemi színházak tevékenységében, hiszen kiktől várhatnánk
el jogosabban a szellemi-művészi megújulást, mint azoktól, akik a jövő
értelmiségijei között élnek, játszanak, rájuk hatnak, az ő érzéseiket,
szellemi orientációjukat tapogatják le, és transzponálják művészetükbe. Hol közelebbről, hol
messzebbről figyelve a Janus Egyetemi Színház munkásságát, nyugodt
lelkiismerettel kijelenthetem, hogy tíz éves fennállása alatt mindig ebben a
szellemben igyekezett dolgozni. Természetesen nem minden általam látott
produkció volt művészileg egyformán magas színvonalú, de mindegyikből
kiérződött az az alkotói szándék, amelyet mint az alternativitás lényegét
próbáltam megfogalmazni. Sok viszontagság után
végre önálló stúdiószínháza van a társulatnak, amelynek előadásai integráns
részét képezik Pécs országosan egyedülálló, sokszínű színházi kínálatának. A
legtöbb stabil alternatív társulat stílusát, művészi arculatát egy erős
vezető személyiség ízlése, munkássága határozza meg. A Janus egyik
sajátossága, hogy náluk mindig több, egymástól eltérő rendezői alkatú,
koncepciójú alkotó kap lehetőséget, ettől a jelentős repertoárral rendelkező
színház művészi arculata igen változatos, sokszínű. (…) Természetesen a
különböző rendezőkkel való munka a társulat nyitottságát és kreativitását
feltételezi, illetve eredményezi. Ebből az egymásra hangoltságból, a
kollektív alkotás elemeit is magába foglaló munkamódszerből fakadhat az
együttesre jellemzős játékstílus, amelyben jó értelemben ötvöződik a
profesz-szionalitás és az „amatőr-létből” fakadó spontaneitás.
Ezekben az előadásokban összeérik a hivatásos színészek és az egyetemisták
játékmódja, de az ellentettje is igaz: az innen hivatásos színházi közegbe
átlépők szakmailag felvértezve, ugyanakkor nyitottabban képesek teljesíteni
ottani feladataikat is. A Janus Egyetemi
Színház igazi műhely, amelyben a résztvevők a közös munka során szakmailag,
emberileg kiteljesedhetnek. S ebből a szempontból mindegy, hogy közülük ki
az, aki hivatásának választja a színházat, s ki „csak” élete egy
meghatározó szakaszának tekinti a társulatban eltöltött éveket. Ha a pécsi Janus
Egyetemi Színház előadásait nézem, egyszerre látom a jelenkori alternatív
színházi törekvések megvalósulási kísérleteit meg az „aranykori”
színházi csapatok ma már színháztörténeti jelentőségű előadásainak hatását és
eredményét. Számomra ez a színház egyike azon keveseknek, amelyek hidat
képeznek múlt és jelen között. Tudjuk, ez a kapocs
szinte megfoghatatlan, mégis létezik. Enélkül nem lenne folytonosság, nem
lenne színháztörténelem. Tehát abban is szerencsésnek mondhatom magam, hogy
mint tanú lehettem, s remélem, még lehetek részese e különös művészi
folytonosságnak. |
JESZ 10 |
|
HÍREK: |
||
1956 A PTE ünnepi
programjában szerepelt az Arisztophanész madarai és a Pisti a vérzivatarban
című előadás, mellyel a forradalom ötvenedik évfordulóját ünnepeltük. Lörrach A Janus Egyetemi
Színház társulata részt vett a németországi Lörrach nemzetközi színjátszó
fesztiválján. A Pisti a vérzivatarban című darabot német és magyar nyelven
adtuk elő októberben Ferrum A harminc éves
Ferrum Színházi Társulás meghívására a JESZ Szombathelyen vendégszerepelt
november végén a Pisti a vérzivatarban című előadással. Jubileumi ünnepség December 16-án
délután 4 órakor a PTE BTK TTK konferenciatermében könyvbemutatóra,
fotókiállítás megnyitására, filmvetítésre, díjak, elismerések átadására,
fogadásra kerül sor. A JESZ tízéves
jubileumát ünnepli |