|
|
|
|
JESZ |
2006. november 30. |
|
OLVASÓPRÓBA |
A Pécsi
Tudományegyetem színházi műhelyének hírlevele |
|
||
Tiszta szívből
szurkolok nekik! Pécsen 1980-ban az országban másodikként a pécsi Nyitott Színpad mutatta be Örkény István Pisti a vérzivatarban című drámáját. Az amatőr együttes a Tanárképző Főiskola és a Mecseki Ércbányászati Vállalat fenntartásában dolgozott a Ságvári Endre Művelődési Házban. A „Pisti” bemutatója sikereik kezdetét jelentette, hiszen Örkény-trilógiájukkal országos visszhangot és szakmai elismerést vívtak ki maguknak. A Nyitott Színpad vezető színészei között volt Gyarmati Zsuzsanna, aki ma is Pécsett él. Mikor kezdődött a színházi „karrier” az Ön életében? Ez
egy régi „szerelem”, és a színház szeretete tulajdonképpen
mindmáig tart! Úgy emlékszem, hogy már kisgyermekként is
„örökmozgónak” számítottam, nagyon szerettem szerepelni. Kőszegen
jártam általános iskolába, s valójában akkortájt kerültem kapcsolatba a
színjátszással. Milyen
hatások érték, amik a színpad felé terelték? Volt
egy csodálatos magyartanárom, aki az irodalmat nemcsak az órán
„tanította”, hanem a délutáni szakkörökön is verseket, izgalmas
könyveket mutatott be nekünk.( Úgy vélem, az ő személye, példa- adása a későbbi
pályám alakulását is döntően befolyásolta.) Volt idő akkoriban még a
beszélgetésekre, az egymásra figyelésre. Egy gyermek számára ez nagyon sokat
jelentett. Az olvasás természetessé vált a számunkra. Az élményt persze még
az is fokozta, hogy minden évben előadtunk egy-egy „kötelező
olvasmányt” ( hol Petőfitől A helység kalapácsa, hol Aranytól A bajusz,
vagy Csokonaitól a Dorottya került bemutatásra ). Igazi iskolai színházunk
volt! A szülők is örömmel segédkeztek, ők vállalták például a díszletek
összeállítását, a jelmezek elkészítését, a hangosítást és a szervezéssel járó
egyéb teendőket. Nagyszerű volt! Később
a gimnázium alatt is színpados maradtam, egy éven keresztül pedig
Szombathelyre vonatoztam heti három alkalommal a Ferrum Színpadba. A nyári kikapcsolódást
az jelentette, hogy Zalaszentgrótra járhattam színjátszó táborba, ahol még
inkább „meg-fertőződtem” a színházcsinálás légkörével. Beszéd-és
mozgástechnikát tanulhattunk olyan nagyszerű mesterektől, mint Montágh
Imre vagy Dölle Zsolt, színészmesterséget hallgathattunk Zsámbéki Gábortól és
Merő Bélától. Szenzációs feltöltődést jelentett mindez a számomra. Olyankor
sokáig a fellegekben jártam, és egyfolytában csak álmodoztam, mint általában
a többi velem egykorú fiatal... A
Pisti miként lett emlékezetes darab, hogyan került Ön a csapatba, az itteni
színjátszás közelébe? Hát,
igen! A Pisti a vérzivatarban egy mérföldkő volt az életemben,
hálás vagyok a sorsnak, hogy én is részese lehettem annak az ominózus
előadásnak. Akkor még szinte föl se fogtam, hogy a 79-es vígszínházi bemutató
után milyen nagy szó volt, hogy 1980. júliusában egy vidéki kis amatőr
társulatként mi is színre vittük a darabot. Az író özvegye, Radnóti Zsuzsa
lelkesített bennünket, bíztatta a csapatot és felkarolta az előadást. A stúdiószínházak
fesztiváljára is meghívást kaptunk a Játékszínbe Jómagam egyébként
főiskolásként 1978-79 táján kerültem a Pécsi Nyitott Színpadhoz - a
mostani Harmadik Színház legendás elődjéhez, és az első perctől kezdve
éreztem, hogy ott valami újfajta, izgalmas színházi élet zajlik. Nagyon
élveztem a próbákat (még a kínkeserves próbálkozásokat is), mert egy
nagyszerű csapattal és egy igazán profi rendezővel dolgozhattam együtt a
közös cél érdekében. Leginkább az összetartozás erejét és az őszinte szeretetet
éreztem akkoriban, ami meghatározta a csapat szellemiségét, Vincze Jánostól
pedig egyfolytában csak tanulhattunk. Ő volt az, aki a legnehezebb
helyzetekben is mindig bíztatott minket, jó pedagógiai érzékkel próbált
segíteni egy-egy szerep megformálásában soha senkit nem hagyott
„magára”. Nem véletlenül éreztem úgy, hogy a színpad a második
otthonom, és a szabadidőm jelentős részét ott töltöttem. Miként
élték meg Önök akkoriban a művet, a darabot, mint politikai tartalommal bíró
üzenetet? Nemrég
olvastam egy igen találó meghatározást a Pistiről, miszerint a darab egy
„életveszélyes élet képtelen komédiája”. Természetesen annak
idején – húszévesen – igen nehéz volt megértenünk mindazt a
borzalmat és kegyetlenséget, amit Örkény a történelem viharos éveiből elénk
tárt. Ahhoz, hogy némi fogalmunk legyen a hamis és hazug rendszer
visszásságairól és embertelenségeiről, rengeteget kellett beszélgetnünk a
rendezőnkkel. A próbák során számtalan kérdés fogalmazódott meg bennünk,
próbáltunk választ kapni a megmagyarázhatatlan bűntettek sokaságára. A darab
„tab-lóképei” közül számomra mind a mai napig az egyik
legmegrázóbb jelenet a Duna-parti kivégzés. Sokszor könnyes volt a szemem,
amikor a sötét nézőtérrel szemben állva halkan mormoltuk a Miatyánkot. A
Pistiben való részvétel után hogyan alakult a színházi élete? A
diploma megszerzése után világossá vált a számomra, hogy nem szeretnék
elszakadni a színpadtól, ezért egy Pécs melletti kis faluban kezdtem
tanítani. Később kerültem csak a Nevelési Központ 1. Sz. Iskolájába, ahol
jelenleg is tanítok. Az Örkény –trilógia második részében, a
Kulcskeresőkben is szerepeltem még. Merész újításnak számított a darab
játéktere: a nézők a színpadon felépített lakásban foglaltak helyet a
színészek közvetlen közelében (minden rezzenésünket és reakciónkat
testközelből figyelhették). Ez bizony nagy kihívás volt, rendkívül erős
koncentrációt és önfegyelmet igényelt. A másik szép emlék még Pilinszky:
Gyerekek és katonák c. produkciója (ami a Nyitott Színpad és a Pécsi Nemzeti
Színház közös bemutatója volt). Mi
a véleménye arról, hogy 2006-ban elővettük a darabot? Nagyon
örülök, hogy Pécsett ismét – és éppen most! – újból színpadra
kerül a Pisti, s annak is különösen, hogy egy kedves régi kollégám,
„játszótársam” rendezi a darabot olyan korú fiatalokkal, mint
amilyenek mi voltunk hajdanán. Tiszta szívből szurkolok nekik! Mik
az Ön gondolatai a mai egyetemi színjátszásról? Rendkívül
fontosnak tartom, hogy a fiatal tehetségek minél szélesebb körben tudjanak
megmutatkozni – akár zenében, táncban, képzőművészetben, vagy éppen a
színjátszásban. Úgy gondolom, mindenképpen hasznos, ha egy fiatal – a
felnőtté válás küszöbén – tartalmas és kreatív kikapcsolódást választ
önmaga számára, és megtalálja azt a közeget, ahol a tanulás mellett megélheti
a vágyait és az álmait is. Az, hogy ki meddig tud egy közösség aktív tagja
maradni, természetesen egyénenként változhat, de a (szín)játszás öröme egy
életre megmarad! Tolnay Donát Miután Gyarmati Zsuzsanna az új Pisti
előadást megtekintette, újra megkerestem őt levélben, és arról kérdeztem,
hogyan tetszett neki a produkció. Az általa adott válasz mindannyiunknak
szól: „Remek színházi élményben volt részem
tegnap este. Köszönöm nektek, és gratulálok még egyszer az egész csapatnak!
Rendkívül pörgő, dinamikus, jól felépített és áttekinthető előadást
produkáltatok, amelyben a csapatmunkának nagy szerepe volt, akár a
színészekre, akár a műszakra gondolok. Legalább olyan lelkes és egy emberként
helyt álló társulatot ismertem meg, mint amilyenek mi voltunk annak idején.
Csak így szabad és csakis így érdemes bármihez is hozzányúlni. Nagyszerű
élmény volt „kívülről” szemlélni a Pistit, az ismert poénok
nagyon ültek, sőt talán még olyan helyeken is hatásosak voltak, ahol a
régebbi olvasat alapján kevésbé gondoltam volna. Sokszor azon vettem észre
magam, hogy én is mondom magamban a szöveget. (Hiába, ami egyszer mélyen
beivódott az emberbe, azt csak elő kell csalogatni. ) Nekem végig hiteles
volt Volentik bácsi jelenléte ( Riziként ). Merész ötletnek tartom
dramaturgiai szempontból, de úgy gondolom, nem az a fontos, hogy nő vagy
férfi, öreg vagy fiatal az az illető, aki a jövőbe vetett hitet erősíti az
emberben egy-egy kudarc és tragédia után, hanem az, hogy őszintén elhiteti a
mindenkori újrakezdés lehetőségét.. Nagyon fontosnak tartom, hogy éppen
mostanában került elő újra ez a darab, és bízom benne, hogy egyre többen
megnézik majd az előadást. Biztos vagyok benne, hogy a közeljövőben még
egyszer megnézem az előadást.” Gyarmati
Zsuzsanna (Rizi) |