JESZ

2006. november 30.

 

OLVASÓPRÓBA

A Pécsi Tudományegyetem színházi műhelyének hírlevele

 

 

Jubileumot ünneplünk ebben az évben, és helyesen tesszük, ha nemcsak a JESZ elmúlt tíz esztendejére tekintünk vissza, de annak előzményeire is. Nem kétséges, hogy a budapesti Egyetemi Színpadot s annak legendás műhelyét, az Universitast megalapozó előzményként tarthatjuk számon.

Az Universitas Együttes színháztörténeti jelentőségű előadásainak hátterében szívós mindennapi tevékenység, komplex elméleti és gyakorlati kutatómunka zajlott. Az elkészült produkciókat már lehetetlen visszaidézni, noha emlékük talán még ott lappang az utolsó nézők szempillája mögött. A színészi tréninghez kapcsolt napi dokumentáció s a teoretikus jegyzetek azonban nem vesztek el. Katona Imre tizenkét évig dolgozott az Universitas művészeti vezetőjeként. Megőrzött vázlatai közül néhányat most közreadunk.

 

1.

 

Jegyzet a CSELEKVŐ ALAPELEMEK kapcsán az imaginatív színházról írott vázlataimból
(Universitas Együttes)

 

Egy színházi előadásban a színésznek az a dolga,

hogy nem létező

- a környezet történéseiből kiemelt -

fiktív cselekvéseket cselekedjék.

A színház: cselekvés a valóságból kiszakítva.

A színházi akció: műalkotás.

Ha ezt a megállapítást axiómának tekintjük,

akkor nem vagyunk rákényszerülve arra,

hogy a valóságot reprodukáljuk.

Ellenkezőleg.

Megtehetjük azt, hogy a valóságot felbontjuk,

és a fiktív cselekvés

új, sajátos összefüggéseit hozzuk létre.

Az imaginatív színház milyenségét

ennek az eljárásnak a sajátosságai eredményezik.

Az a kérdés tehát, hogy maga az eljárás mennyire mélyreható,

mennyiben képes új struktúra létrehozására,

hol leli meg a felbontás archimédeszi pontját,

mit ment át az élet realitásaiból, mit torzít,

mit hangsúlyoz, mit hagy figyelmen kívül és mit nagyít fel,

mit hagy érintetlenül,

milyen elemeket szór szét vagy hoz szintézisbe

és hogyan lopja be a drámai struktúrába

az ismeretlent,

a köznapi értelmű valótlant,

a mély-valóságot, vagyis:

miként képes feltárni

a lét valójában hozzáférhetetlen,

ám esszenciális anyagát.

 

Egy szenzualista műalkotásban

az érzékelt (ábrázolható) világnak van prioritása.

Az imaginatív műalkotás viszont

a képzelet elsődlegességére épít.

Az imaginatív színház

felrobbantja a narratív szerkezetet.

Szakít az úgynevezett „interpretálással”.

Szakít azzal, amit

„az egyén párbeszédes és lélektani ábrázolásának” nevezünk.

Szakít a reprodukálással.

Szakít azzal, hogy a dráma „a jellem feltárása

realisztikusan hiteles konfliktusok motívumára alapozva”.

Ehelyett arra vállalkozik,

hogy átvilágítsa a dolgokat, a létezést és az embert.

 

A narratív és ábrázoló tendencia feltételezése szerint

a legkisebb felfogható és feldolgozható drámai alapegység

A SZITUÁCIÓ.

Ám ha a narratív tényezőt elvetjük,

meg tudjuk ragadni

a drámai cselekvésnek egy ennél is tömörebb alapelemét.

olyan ez, mintha egy mozzanatot

radikálisan kiragadnánk a narratív folyamatból,

mintha megfosztanánk az okoktól és az okozattól

és a végtelenbe helyeznénk.

Látszólag persze benne vagyunk egy szituáció

kellős közepében,

holott az akciónak egyáltalán nincsen

(narratív) kerete.

Konvencionális értelemben tehát szituáció sincsen.

Ez a fajta cselekvés időben tetszőlegesre tágul.

(Bárhol elmetszhető,

vagy bárhol szituációvá „teljesedhet”,

ha hozzá csatolunk valamely fordulatot.)

E modell imaginatív megvalósulásait

cselekvő alapelemeknek nevezem.

Nem hordoznak ugyanis többet vagy kevesebbet,

mint a színpadi cselekvés esszenciális minimumát.

S valóban, ami itt megjelenik, az még nem helyzet,
de mégis konkrét színházi cselekvés.

 

Ennek a modellnek tulajdonsága

az egyszerűség és a komplexitás.

A CSELEKVŐ ALAPELEM

egyszerű, mert tovább már nem bontható.

És összetett, mert

    fizikailag pontosan behatárolható,

    kötődik hozzá egy közérzet,

    vissza és előre utaló perspektívája

    és atmoszférája van.

További fontos követelmény a konkrétság.

(Nem eszméket játszunk, hanem

egy meghatározott cselekvést.)

A jelenség ugyanakkor mégiscsak absztrakt, hiszen az akció

szabadon lebeg az űrben, -

az akciót kivontuk

a történet összefüggéseiből,

a kiválasztott konkrét cselekvés-elemet absztraháltuk:

elvonatkoztattuk a cselekvési folyamat menetétől.

 

2.

 

Jegyzet a DISZKONTINUITÁS és a SZÍNPADI POLÉMIA kapcsán az imaginatív színházról írott vázlataimból (Universitas Együttes)

 

KONTINUITÁS – DISZKONTINUITÁS

 

A szituáció megköveteli a folytonosságot, a kontinuitást.

Ha lebontjuk a szituáció falait,

a diszkontinuitás lehetősége adódik elő,

vagyis képesek vagyunk arra,

hogy a színházi cselekvést

szaggatott, foltokból építkező

struktúrába helyezzük.

A diszkontinuitás tulajdonképpeni eredménye a MONTÁZS.

(Efféle, teátrális montázsokat produkálnak az álmok.) 

 

SZÍNPADI POLÉMIA

 

A fiktív cselekvés új összefüggéseit hozza létre

a színpadi polémia is,

mely megtámadja a dolgok egynemű logikáját.

A szenzualista (ábrázoló, realista) művészet

azt feltételezi,

hogy a valóság már eleve

a maga külső megjelenésében is teljes és koherens.

Ez a fajta művészet tiszteletben tartja

a formális logikát.

Az imaginatív színház módszere más.

A mi gyakorlatunkban sűrűn előadódik,

hogy nem erősítjük meg a dolgokat

a maguk logikai irányába ható értelmezéssel,

hanem formális tagadásokkal fejezzük ki

a dolgok belső feszültségeit.

A színpadi akciót

polemikus összetevőkből hozzuk létre.

Ily módon két – vagy több – egymás melletti mozzanatnak

önálló és független logikája lehet.

A képzelet színpadán

az akció és reakció, az előzmény és következmény,

az akció és a megtörténés körülményei

polemikus viszonyba kerülnek

a logikai többértelműség

sokféle variációja szerint.

 

Katona Imre