|
|
|
|
JESZ |
2006. november 30. |
|
OLVASÓPRÓBA |
A Pécsi
Tudományegyetem színházi műhelyének hírlevele |
|
||
Jubileumot ünneplünk ebben az évben, és helyesen
tesszük, ha nemcsak a JESZ elmúlt tíz esztendejére tekintünk vissza, de annak
előzményeire is. Nem kétséges, hogy a budapesti Egyetemi Színpadot s annak
legendás műhelyét, az Universitast megalapozó előzményként tarthatjuk számon. Az Universitas Együttes színháztörténeti jelentőségű
előadásainak hátterében szívós mindennapi tevékenység, komplex elméleti és
gyakorlati kutatómunka zajlott. Az elkészült produkciókat már lehetetlen
visszaidézni, noha emlékük talán még ott lappang az utolsó nézők szempillája
mögött. A színészi tréninghez kapcsolt napi dokumentáció s a teoretikus
jegyzetek azonban nem vesztek el. Katona Imre tizenkét évig dolgozott az
Universitas művészeti vezetőjeként. Megőrzött vázlatai közül néhányat most
közreadunk. 1. Jegyzet
a CSELEKVŐ ALAPELEMEK kapcsán az imaginatív színházról írott vázlataimból Egy színházi előadásban a színésznek az a
dolga, hogy nem létező - a környezet történéseiből kiemelt - fiktív cselekvéseket cselekedjék. A
színház: cselekvés a valóságból kiszakítva. A
színházi akció: műalkotás. Ha
ezt a megállapítást axiómának tekintjük, akkor
nem vagyunk rákényszerülve arra, hogy
a valóságot reprodukáljuk. Ellenkezőleg. Megtehetjük
azt, hogy a valóságot felbontjuk, és
a fiktív cselekvés új,
sajátos összefüggéseit hozzuk létre. Az
imaginatív színház milyenségét ennek
az eljárásnak a sajátosságai eredményezik. Az
a kérdés tehát, hogy maga az eljárás mennyire mélyreható, mennyiben
képes új struktúra létrehozására, hol
leli meg a felbontás archimédeszi pontját, mit
ment át az élet realitásaiból, mit torzít, mit
hangsúlyoz, mit hagy figyelmen kívül és mit nagyít fel, mit
hagy érintetlenül, milyen
elemeket szór szét vagy hoz szintézisbe és
hogyan lopja be a drámai struktúrába az
ismeretlent, a
köznapi értelmű valótlant, a
mély-valóságot, vagyis: miként
képes feltárni a
lét valójában hozzáférhetetlen, ám
esszenciális anyagát. Egy
szenzualista műalkotásban az
érzékelt (ábrázolható) világnak van prioritása. Az
imaginatív műalkotás viszont a
képzelet elsődlegességére épít. Az
imaginatív színház felrobbantja
a narratív szerkezetet. Szakít
az úgynevezett „interpretálással”. Szakít
azzal, amit „az
egyén párbeszédes és lélektani ábrázolásának” nevezünk. Szakít
a reprodukálással. Szakít
azzal, hogy a dráma „a jellem feltárása realisztikusan
hiteles konfliktusok motívumára alapozva”. Ehelyett
arra vállalkozik, hogy
átvilágítsa a dolgokat, a létezést és az embert. A
narratív és ábrázoló tendencia feltételezése szerint a
legkisebb felfogható és feldolgozható drámai alapegység A
SZITUÁCIÓ. Ám
ha a narratív tényezőt elvetjük, meg
tudjuk ragadni a
drámai cselekvésnek egy ennél is tömörebb alapelemét. olyan
ez, mintha egy mozzanatot radikálisan
kiragadnánk a narratív folyamatból, mintha
megfosztanánk az okoktól és az okozattól és
a végtelenbe helyeznénk. Látszólag
persze benne vagyunk egy szituáció kellős
közepében, holott
az akciónak egyáltalán nincsen (narratív)
kerete. Konvencionális
értelemben tehát szituáció sincsen. Ez
a fajta cselekvés időben tetszőlegesre tágul. (Bárhol
elmetszhető, vagy
bárhol szituációvá „teljesedhet”, ha
hozzá csatolunk valamely fordulatot.) E
modell imaginatív megvalósulásait cselekvő
alapelemeknek nevezem. Nem
hordoznak ugyanis többet vagy kevesebbet, mint
a színpadi cselekvés esszenciális minimumát. S
valóban, ami itt megjelenik, az még nem helyzet, Ennek
a modellnek tulajdonsága az
egyszerűség és a komplexitás. A
CSELEKVŐ ALAPELEM egyszerű,
mert tovább már nem bontható. És
összetett, mert
fizikailag pontosan behatárolható,
kötődik hozzá egy közérzet,
vissza és előre utaló perspektívája
és atmoszférája van. További
fontos követelmény a konkrétság. (Nem
eszméket játszunk, hanem egy
meghatározott cselekvést.) A
jelenség ugyanakkor mégiscsak absztrakt, hiszen az akció szabadon
lebeg az űrben, - az
akciót kivontuk a
történet összefüggéseiből, a
kiválasztott konkrét cselekvés-elemet absztraháltuk: elvonatkoztattuk
a cselekvési folyamat menetétől. 2. Jegyzet
a DISZKONTINUITÁS és a SZÍNPADI POLÉMIA kapcsán az imaginatív színházról
írott vázlataimból (Universitas Együttes) KONTINUITÁS
– DISZKONTINUITÁS A
szituáció megköveteli a folytonosságot, a kontinuitást. Ha
lebontjuk a szituáció falait, a
diszkontinuitás lehetősége adódik elő, vagyis
képesek vagyunk arra, hogy
a színházi cselekvést szaggatott,
foltokból építkező struktúrába
helyezzük. A
diszkontinuitás tulajdonképpeni eredménye a MONTÁZS. (Efféle,
teátrális montázsokat produkálnak az álmok.) SZÍNPADI
POLÉMIA A
fiktív cselekvés új összefüggéseit hozza létre a
színpadi polémia is, mely
megtámadja a dolgok egynemű logikáját. A
szenzualista (ábrázoló, realista) művészet azt
feltételezi, hogy
a valóság már eleve a
maga külső megjelenésében is teljes és koherens. Ez
a fajta művészet tiszteletben tartja a
formális logikát. Az
imaginatív színház módszere más. A
mi gyakorlatunkban sűrűn előadódik, hogy
nem erősítjük meg a dolgokat a
maguk logikai irányába ható értelmezéssel, hanem
formális tagadásokkal fejezzük ki a
dolgok belső feszültségeit. A
színpadi akciót polemikus
összetevőkből hozzuk létre. Ily
módon két – vagy több – egymás melletti mozzanatnak önálló
és független logikája lehet. A
képzelet színpadán az
akció és reakció, az előzmény és következmény, az
akció és a megtörténés körülményei polemikus
viszonyba kerülnek a
logikai többértelműség sokféle
variációja szerint. Katona Imre |