|
|
|
|
JESZ |
2009. június 29. |
|
OLVASÓPRÓBA |
A Pécsi
Tudományegyetem színházi műhelyének hírlevele |
|
TARTALOM: |
|
Mű élvezet Gondolatok
a POSZT után, a Janus Egyetemi Színház 11.
évadának zárásakor Milyen
a jó színház? Belgrádba
készültünk, és minden ismerősöm első
kérdése volt, milyen nyelven játszunk majd.
Természetesen magyarul, illetve nem természetesen, hiszen
játszottunk már félig németül
és feliratozva is. Mindezek tapasztalata azonban az volt,
külföldön is leginkább magyarul érdemes
játszani, az hoz sikert. Elgondolkodtató. Néztem
az idegen nyelvű bemutatókat Belgrádban, Lörrachban,
Göppingenben, nem vagy csak kevéssé tudtam
követni a szöveget, mégis értettem, mi történik,
és öt perc alatt el tudtam dönteni jó-e az
előadás vagy nem. A magyar produkcióknál ez sokkal
később derül ki számomra, kicsit olyan, mintha a
szöveg zajjal terhelne egy egészen más kóddal
működő jelrendszert. Nem a darabok hibájáról
beszélek, ha egy dráma gyenge, az általában
nagyon hamar kiderül. Sokkal inkább arról a
zavarról, amitől egy nem üvöltően rossz
előadást hibásnak, gyengének, halványnak
vagy semmitmondónak érzünk. Ennek oka
legtöbbször az érzelmek, az őszinteség
hiánya, az emberi lélek sebezhető, elesett
voltának fel nem mutatása. Részben
színészi mulasztás ez, többnyire azonban
koncepcionális, rendezői tévedés.
Egyrészről persze nagyon is érthető, van egy
sodrás, trend. És szerencsére (olykor sajnos)
léteznek menekülő útvonalak is, az abszurd,
szürreál, vagy manapság leginkább a
mozgás felé. Tisztelettel és
töredékesen. Ám az talán mégsem lehet,
hogy a drámai színház vagy
nézhetetlenül naiv vagy átélhetetlenül
ironikus. Egy
barátom filozófiája szerint az alkotás épp a legteljesebb gyönyörtől, a
műélvezettől fosztja meg az embert. Meglehet. Aki viszont egyszer már
belekeveredett, helyesen teszi, ha maga jár elől jó példával, máshogy nem
érdemes. Walami
Witkacy,
Übütragédia, Ármány és
szerelem,
Jövés-menés, és mire
az újság megjelenik Hetvenkedő
katona.
A JESZ, azt hiszem, megtette, amit az Egyetem és a város
vezető szellemi műhelyeként vállalhatott. Ha közben
az idei év megmaradásunkért vívott harcaira
gondolok, azt is mondhatom, erőn felül teljesítettünk.
Akár jó érzés is lehetne így
nyári szünetre menni. Kívánom, bár
megtapasztalnák ezt más, talán valamivel
befolyásosabb szellemi centrumokban is. Lehet, hogy akkor
kevesebb aggodalommal tekintenénk a mindannyiunk előtt
álló, közelgő nagy feladatokra és
lehetőségekre. Akkor talán elég lenne csak azon
gondolkodnunk, milyen a jó színház. B.T. |
Mű élvezet A szépséget akartam megmutatni A határsávtól a klasszikusokig |
|
HÍREK: |
||
Belgrád A
JESZ május 31-én a Belgrádi Drámai
Színház meghívására a Balkon
Fesztiválon bemutatta Majakovszkij—misztérium
című produkcióját. Az előadást a szerb
színházi élet sok jeles személyisége
nézte meg. Kazincbarcika Negyedik
alkalommal vesz rész a JESZ a nemhivatásos színházak legfontosabb nemzetközi
fesztiválján. Július 4-én a Majakovszkij-misztérium című előadás szerepel a
programban. Nyári színház A
JESZ ismét bemutatót tart az Anna Udvarban. Plautus A
hetvenkedő katona című vígjátékát
Tóth András Ernő rendezi. A főszerepekben két
régi játszótárs tért vissza: Kocsis
Gergely és Adorjáni Bálint. Savaria Játékok Augusztusban
a JESZ Szombathelyen vendégszerepel. A Savaria Játékok keretében mutatjuk be
A nagy Romulus című komédiát. |