JESZ

2008.június 29.

 

OLVASÓPRÓBA

A Pécsi Tudományegyetem színházi műhelyének hírlevele

 

Levél itthonról, az itthoniaknak

 

Az érdekes az, hogy a dolgok nemcsak véget érni tudnak elvágólagosan, hanem elkezdődni is.

Ahogy az ember akaratlagosan készül, törekszik valahova (in concreto - a gimnáziumi színjátszó csoportba). Ami aztán nem jön össze. Hogy, amikor vállvonással intézte már el az egészet – amúgy sem akartam én művészettel foglalkozni soha – akaratán kívül kerüljön helyzetbe. Mert csak a barátaival indult el, hogy az ő próbájuk után igyanak egy sört (talán többet), és erre nem kipécézi magának egy rendezőnek látszó rendező? Akut emberhiányát enyhítendő.

És akkor már hadonászhatok utólag négy év távlatából, hogy én ezt nem is akartam. Már úgysem hiszik el nekem. Én sem. Pedig így kezdődött.     

Mert a szálloda teraszán az jár eszemben, hogy, ha a Törőcsik, vagy a Mácsai jön vendégszerepelni Belgrádba, ő sem kap jobbat. Mert nincs. Ami e-fölött van, az már csak politika.  A három csillagos toronyszálloda. Tetején az étterem: reggeli és vacsora közben körpanoráma a szerb fővárosra. Előadás előtt még egy kávé a hotel teraszán, utána végighallgatni a nagykövet laudációját, állófogadás, miegyéb. Mert úgy látszik itt ér véget. (Nem helytálló! Itt szakad meg.)

És, hogy mi volt a kettő között? Az első nyári vizsgaidőszak, a maga római jogával, és az Anna udvar. Júniusi verőfényben, egyik kézben Tartuffe szövegkönyv, a másikban a Corpus Iuris Civilis. (Ezek közül az egyiket sikerült megtanulni!) Brechtet szavalni lazán, vasoszlopnak támaszkodva, forradalmat csinálni egy trepnin! Én még csak huszonegy éves vagyok, és mindent tudok, amit a huszonegy éves Kassák. (Most, hogy ezt írom, úgy érzem, mindent tudok, amit a huszonnégy éves Kassák tudhatott. Ez így lesz hetven felé is. Legfeljebb elkezdek majd kételkedni.) Mondatról mondatra igyekezni, hogy az ember ne tegyen úgy, mintha félszeg volna. Hogy az ember félszeg legyen. Naivan rohanni bele a lámpafénybe, hogy emberek, én megtaláltam az élet értelmét! Aztán úgyis főbe lőnek. Nem mindegy? Nem! Persze, hogy csinálom! Hát nem azt csinálom, baszod? Te tényleg ennyire sznob vagy?

Az emberek pedig képzeletbeli vonatokon utaztak önmagukban. Ha jól csináltam a dolgom a színpadon. Remélem. Néha. Talán.     

Voltak közben nagy harcok. Lépésről lépésre megvívni mások rokonszenvéért. Kétes cél. Nem kételkedem benne, hogy megérte.

Most nem azért írom ezt a szöveget, mert meg akartam írni. Nem is azért, mert megkértek rá. Hanem mert lehetőségem van. Elmondani nektek, hogy mi ez az egész, ami köztünk van. Színház. Fogalmam sincs róla, hogy mi az a színház. De volt négy évig (és Isten tudja, hogy lesz-e még, és hogyan?). És csodálatos volt. Van előttem egy kép. A JESZ könyv borítója. Térdelünk, egy deszkán nyugtatva a kezünk, és imádkozunk. Nem! Mi tarjuk a deszkát, és káromkodunk. Ilyen volt ez az egész. Tartottuk egymást a színházzal, én meg imádkozva átkozódtam. Vagy fordítva.

Ahányszor az öltözőben ültem, mindig a régi tablókat bámultam. Isten tudja, most már milyen családanyák és kész férfiak ők. Sikeresek abban, amit éppen csinálnak, vagy ellenkezőleg? De az biztos, hogy amikor a fényképész exponált, számukra olyan eleven volt ez a színház, mint most nekem. És ők most már csak ennyik. Fényképek, amik akkor is semmitmondóak számomra, ha az idősebbek elmagyarázzák, ki kicsoda. Istenem, de nem akarok semmitmondó kép lenni nyolc év múlva valakinek, aki akkor lesz huszonnégy éves JESZ-es. (És a kis pökhendi úgy gondolja majd, mindent tud már)! Persze, semmi kis hiúság ez az egész! Majd elszégyellem magam! Ha nem figyeltek. 

Az emberek pedig képzeletbeli vonatokon utaznak önmagukban. Én éppen Isztambul felé. Jó utat mindenkinek! Majd időnként ellenőrizzétek a postaládát! Írok!

 

Szeretettel 

Molnár R. Tamás