|
|
|
|
JESZ |
2008.június 29. |
|
OLVASÓPRÓBA |
A Pécsi
Tudományegyetem színházi műhelyének hírlevele |
|
||
Állok elébe minden kihívásnak Beszélgetés Pásztó Renátával
Mikuli János: Szeretném, hogyha egy kicsit végignéznénk
a pályádat. Azt mindenki tudja rólad, hogy a Művészeti Kar Dékáni Hivatalának
vezetője vagy, és mellette egyre több és egyre szebb szerepet játszol a
JESZ-ben. Nem az az első kérdés, hogy hogyan kerültél a JESZ-be, hanem az, hogy
egyáltalán hol és mikor érintett meg a színház. Hol kerültél először
kapcsolatba a színházzal? Pásztó Renáta: Általános
iskolában. És a történet Sólyom
Katalinhoz fűződik, aki fellépett nálunk az
iskolában, és engem lenyűgözött a
játéka.
Én már akkor is szereplős gyerek voltam, mondtam valami
verset, és ő megdicsért
engem. Tulajdonképpen ez indított el azon az úton,
aminek eredményeképp most
együtt játszunk a JESZ színpadán. Nagyon
meghatódtam tőle, hogy vele
dolgozhattam. M. J.: A Majakovszkij – misztérium című előadásban. P. R.: Igen. M. J.: De az, amikor igazából színpadra kerültél, az a középiskola
után volt valamikor, és a Kisszínházhoz kötődik, ha jól tudom. P. R.: Igen, igen. Így
van. Én érettségi után dolgozni kezdtem, és ebben az időben a Kisszínházban
tagfelvételt hirdettek, és a barátnőm unszolására én is felvételiztem. Nagyon
nagy örömömre mind a kettőnket beválogattak a darabba, a Koldusoperával kezdődött
az egész színészi – úgymond színészi – pályafutásom. M. J.: Így van, ott
találkoztunk először, ebben a darabban, és ez valamikor 1989-ben lehetett? P. R.: Inkább ne mondjuk ki. Még valamikor a XX. században volt. M. J.: Így van. A Kisszínházban még milyen darabokban játszottál
és kikkel? P. R.:
Elég sok előadásban volt szerencsém
játszani, de igazából
egyik sem volt meghatározó, nagy, komoly szerep, de nekem
semmilyen
tapasztalatom nem volt. Besenczi Árpival, Stenczer
Bélával, Pilinczes Józseffel
játszottam együtt, meg hát ugye veled, meg
Tóth Andrással, és a Háromgarasos
opera volt az első, aztán, a Szentistvánnapi
búcsú, ami számomra nagyon nagy
élmény
volt, azt horvátul is és magyarul is játszottuk.
Volt a Svejk, amit egy cseh
rendező, Pável Hekela rendezett, azt is nagyon szerettük.
Utána volt A tagok
szerinti szépség, amiben még játszottam,
illetve a Biedermann és a gyújtogatók
című darab. M. J.: Hát ez igazán szép sor… P. R.: Igen. Ja, meg a nyári, tettyei játékokban a Nebáncsvirág
című operettben is feltűntem, de hát ezek mind kis, apró szerepek voltak, és
igazából csak figyeltem messziről a nagyok játékát. M. J.: De
nem is nagyon messziről figyeltél, és nem is
akárkik
játszottak ezekben a darabokban. Emlékeim szerint
például a Szentistvánnapi búcsúban
Vári Éva, vagy a Nebáncsvirágban Spindler
Béla, azért nem akárkik. P. R.: Azért mondom, hogy én nagyon nagy élvezettel néztem a
nagyok játékát. M. J.: Gondolom, hogy sokat lehetett tanulni is ezekben a
produkciókban és ezektől az emberektől. P. R.: Igen. M. J.: Ennek aztán meg is lett az eredménye. Ha jól tudom,
akkor nem csak a Kisszínház, hanem a Pécsi Nemzeti Színház produkciójában is
szerepeltél. Így van-e? P. R.: Igen,
ez így van. A húszmilliomodik évben voltam
megtestesülése
Csáth Géza álmának. Az is egy nagy
élmény volt. Sárosi István írta a
darabot, a
rendezője Vándorfi László volt. M. J.: Egy nagyon szép, szürreális előadás volt ez izgalmas képekkel. P. R.:
Nagyon szerettem. Fazekas István játszotta a főszerepet,
és
engem lenyűgözött, amit csinált. Ott is
stúdiótérben dolgoztunk, közel a
közönséghez,
és ott se lehetett hazudni, vagy mímelni a dolgokat.
Fazekas vállalta, például,
hogy vitamin injekciót ad be magának minden
előadáson, hogy hitelesnek tűnjön
az, hogy ő morfinista. Nekem nem volt szövegem, de én
kívülről fújtam az összes
szereplő minden mondatát. Bánky Gábor, Koszta Gabi
is remek volt. Szerintem a
darab is. M. J.: Mikor
érlelődött meg benned az az elhatározás, hogy
ezt a dolgot, mármint hogy a színházat, a
színházzal való foglalkozást
hivatásszerűen
kéne művelni? P. R.:
Amikor leérettségiztem, az első utam a
bábszínházba
vezetett, hogy én ott akarok dolgozni, természetesen
kirúgtak, persze úgy mondták,
hogy nincs állás. Utána egy amatőr
társulathoz mentem, és egy évig ott
elbábozgattam.
Azt, hogy én a bábszínházhoz szerződhettem,
azt tulajdonképpen Bükkösdi Lászlónak
köszönhetem. Ő jól ismerte a kisszínházi
csapatot, és engem is ismert. Egyszer
megállított az utcán, hogy nem akarok-e a
Bóbitában dolgozni, mert hogy
keresnek bábszínészt, és ő rám
gondolt. Így mentem el egy meghallgatásra, és
befogadtak. M. J.: De már hátad mögött ezekkel a színházi szerepekkel,
tapasztalásokkal. P. R.: Igen, így van. Velem madarat lehetett fogatni, hogy ilyen
helyzetbe kerültem. Egy fél évig tartott a pályafutásom a bábszínházban. M. J.: Csak? P. R.: Csak egy fél év volt, igen, mert lejárt Lénárt Andrásnak,
az akkori igazgatónak a szerződése. M. J.: És mire volt elég ez a fél év? Miket játszottál? P. R.: Beugrottam három darabba, a Bohócjátékba, egy egeres
darabba - talán Cini Samu kalandjai volt a címe - meg a Jégkirálynőt játszottuk
akkor. Ez a három darab volt a beugró, illetve volt egy Álomhunyócska nevezetű
zenés mesejáték. M. J.: Elég volt ez a fél év, hogy egyáltalán a bábmozgatás
tudományát elsajátítsd? P. R.:
András, az igazgató nagyon kedves volt, és
foglalkozott
velem külön. De tulajdonképpen azt gondolom, hogy
igen. A Mindent akaró Dániel
című előadás egyik bábos főszerepét
én kaptam meg, egy gyáva nyúl szerepét.
Bánky
Gábor rendezte, meg a darabot is ő írta. Ez volt a
kedvencem, és nagyon élveztem,
nagyon-nagyon jó munka volt. Akkor éreztem először
azt, hogy átléptem bizonyos
határokat, és hogy a társulat is elfogadott
és befogadott már. De hát ekkorra
meg már vége lett az én bábos karrieremnek. M. J.: Úgy
érezted,
hogy megtaláltad a helyedet, megtaláltad a
hivatásodat? És akkor az is a vágyak
beteljesülése volt, hogy a színpad fényeiből
visszaléptél, feketébe öltöztél,
és
a báb volt a fontos? Számodra ez is nagyon rendben volt,
egy vágyott dolog
megvalósulása volt? P. R.:
Nekem abszolút,
mert a színpadi teljesítményemet sohasem
ítéltem túl jónak, és az
önbizalommal
is gondjaim voltak. A bábszínjátszásban
viszont az vonzott, hogy ott nem kell
kiállni a színpadra, hanem bele lehet bújni
– szó szerint – valakinek a bőrébe és
azon keresztül manifesztálhatóvá válik
valami, valami érzelem, miközben egyáltalán
nem könnyebb a feladat, mert ráadásul gyerekeknek
kell játszani, akik
pillanatok alatt kimutatják azt, hogy unják a darabot,
és nem tetszik nekik. A
figyelmet fenntartani gyermekközönségnél sokkal
nehezebb, mint felnőtteknél.
Tulajdonképpen nekem a bábszínház nagyobb
öröm és boldogság volt, mint maga a
színpad, a színház. M. J.: Mégis derékba tört a karriered. P. R.: Hát igen. M. J.: Ezt hogy élted meg? P. R.: Én akkor úgy éreztem, hogy vége az életemnek, igen, szó
szerint. Én elég végletesen élek meg dolgokat, az érzelmeim nagyon színesek. Ha
valami fáj, akkor nagyon fáj, ha valaminek örülök, akkor nagyon tudok örülni, és
nagyon fiatal voltam, és tényleg azt gondoltam, hogy itt most mindennek vége, és
hogy nem is tudom, mihez kezdek ez után. M. J.: Mert hogy mi történt? P. R.:
Igazgatóváltásra került sor, és az
új igazgató nem kívánta
velem meghosszabbítani a szerződést. Én ezt
tudomásul vettem, nem volt más választásom.
Ott lógtam utána a levegőben, hogy most akkor mihez
kezdjek. Aztán tettem még
egy kísérletet, hogy megmaradjak ezen a
pályán, és felvételiztem
bábszínész
szakra- akkor indult először – a Színművészeti
Egyetemen. Ott a második rostán
elvéreztem. M. J.: Mert az új szak még nem igazán bábszínészeket képzett,
ha jól emlékszem. P. R.: Hát igen. M. J.: Az egy rejtett színészosztály volt. Kocsis Gergő nem
ebbe az osztályban került? P. R.: De. Kocsi Gergőt fölvették, engem meg nem. M. J.: Pedig ő nem akart bábozni még véletlenül se, és nem is
lett bábos. P. R.: Na, a sikertelen fölvételi volt
a második nagy összeomlás, és akkor
úgy
döntöttem, hogy végeztem a művészi
pályával, tehát hogy kész, vége,
feladtam
mindent. Tulajdonképpen ez így is történt. M. J.: Te a Janus Egyetemi Színház társulati tablóján nagyon
előkelő helyen szerepelsz, az alapító tagok között. Ezekhez a történésekhez ez
hogyan kapcsolódik? P. R.:
A profi művészi pályafutásomat ezzel a sikertelen
felvételivel
én lezártam, de a kisszínházi
jelenlétem nem szűnt meg. Ebben az időszakban már
te lettél az igazgatója a Kisszínháznak.
Játszottuk a Márton László-darabot,
és
utána megkérdezted, hogy ki az, akire
számíthatsz, és én jelentkeztem.
Aztán már
a Harmadik Színházban elkezdtük
próbálni a Reszket a Hold című darabot, de
magánéleti
okok miatt én ebből nagy sírva-ríva, de
kiszálltam. Később mégis visszakerültem,
mint revütáncosnő, és nagyon élveztem. De
ezután én 4-5 évig gyakorlatilag inkább
csak nézője voltam a JESZ-nek. Elkezdődött a civil
életem. Fölvettek az
egyetemre dolgozni, és utána ott hallgató is
lettem, és… M. J.: És elindult egy szép kis egyetemi karrier. Évekig nem
nagyon gondoltál arra, hogy nézőből újra játszó légy… P. R.: Ez nem igaz. M. J.: Gondoltál? P. R.:
Igen. Én minden egyes premieren ott voltam, amit a JESZ
produkált, és vágyódtam, mindig titokban
vágyódtam a színpad után, de hát nem
voltam olyan bátor, hogy azok után, hogy otthagytalak
benneteket egy próbaperiódus
közepén, hogy én visszakuncsorogjam magamat, de
igazából mindig vágytam rá,
hogy újból színpadra léphessek.
Emlékszem, amikor elmentem megint egy előadást
megnézni nálatok, és arra gondoltam, hogy nagyon
szeretnék valahogy visszakerülni
a színházhoz. És egyszer csak
fölhívtál telefonon, és megkérdezted,
hogy nem
akarok-e az asszisztensed lenni A kétfejű fenevad
próbáin, és én azt hittem,
hogy meghalok az örömtől, nekem ez akkora
megtiszteltetés volt, és én olyan
boldog voltam. Érdekes, ott a próbafolyamat alatt
éreztem először azt, hogy máshogy
tudnék megszólalni a színpadon, mint 4-5
évvel ezelőtt. Ott, ezalatt a próbafolyamat
alatt, láttam a fiatalokat, akikkel dolgoztál,
éreztem, hogy bennem sok minden
letisztult az idő múltával. Aztán jött a
megkeresésed, és már szerepet
ajánlottál
a Napos oldalban, hát az meg maga volt a csoda. M. J.: 2003-ban,
és most meg 2008-ban vagyunk, eltelt öt év.
Ennek az öt évnek a megkoronázása egy
főszerep, egy női főszerep. Übü mamát játszod
Katona Imre rendezésében. Tényleg van egy nagyon
nagy minőségi változás, hiszen
a korábbi években csoportos szerepek, aztán
bábszerepek, aztán 5 év kihagyás, és
utána egyre nagyobb és meghatározó szerepek
jönnek. P. R.:
Volt egy meghatározó mondat, ami nagyon sokat
segített
nekem, amit hallottam a rádióban. Egy nagy
színészünk mesélte, hogy odament
hozzá egy kis színészpalánta, és
megkérdezte, hogy hogyan lehet olyan nagy színész
mint ő, és akkor azt mondta, hogy nem eljátszani, hanem
megélni kell a
szerepet. Én ezt próbálgatom.
Kocsmárosnéként, műlovarnőként és
egy elegáns
doktornőként, kezdtük a Napos oldalban, bár az
én tapasztalati készleteim eléggé
szűkösek voltak ezekhez a szerepekhez, de hát ebben
nagyon-nagyon sokat segített
az, hogy mindig voltak közöttünk profi
színészek, akiket én figyeltem. Én
állandóan
figyeltem, hogy ki mit hoz ki a szerepeiből, hogyan kezeli a
színpadi
helyzeteket. Nagyon fontos az, hogy próbálok
élethelyzetekre visszaemlékezni,
hogy milyen lehetett, milyen lehet az a személy az adott
szituációban. Persze
nem mindig van az embernek erre reális tapasztalata. Az Übü mamával például én nagyon-nagyon megbirkóztam,
nagyon nagy harc volt. Soha nem találkoztam ezzel a fajta színházzal előtte,
ugye mi nem játszottunk ilyen darabokat, abszurd drámákat. Nagyon-nagyon nehéz
volt azonosulni Übü mamával. Talán a mai napig formálódik, és minden előadás
alatt újabb és újabb szegmensét fedezem fel a figurának. De most már tudom,
hogy milyen Übü mamának a lelkülete, de még mindig, a mai napig újabb-újabb kis
cselszövéseket meg gonoszságokat veszek észre benne, és azon gondolkodom, hogy
hol lehetne megcsinálni. M. J.: Sokféle
szerep volt és van, hiszen sok előadásban vagy
benne. Legutóbbi alakításaidban (Pisti a
vérzivatarban Mama, Majakovszkij –
misztérium Anyós, Asszisztens,
Übütragédia Übü mama) figurád oly
módon jelenik
meg és válik élettel telivé, hogy nagyon
erősen támaszkodsz és élsz együtt a
partnerekkel. És egyáltalán nem mindegy, azt
gondolom, hogy kik ezek a
partnerek. A Pistiben, mondjuk, Szomora Livivel vagy Inhof Lacival a
Majakovszkijban és Keczán Palival az Übüben
vagy leginkább. Mit jelent ez? Hogy
alakítod a játszótárssal való
kapcsolatot? P. R.:
Én ezt egy kicsit máshonnan indítanám el,
mert a
szerepeimnek a megformálásában – én
azt gondolom – nagyon-nagyon sokat számít a
rendezőnek az elképzelése. Nekem az a tapasztalatom, hogy
egy jó előadásban a
legtöbb színész jól tud teljesíteni,
de rossz rendezői koncepció mellett a
legjobb színész sem lesz jó. Ha nem világos
logikával van felépítve, rossz
dramaturgiával van kialakítva egy darab, ha a rendező nem
tudja, hogy mit akar,
akkor lehetek én bármilyen együttműködő,
lehetek én bármilyen jó színész, az
előadás
nem fog működni. Nekem ez az egyik tapasztalatom
színházban. A másik
tapasztalatom meg az, hogy a színház
csapatjáték. Azt gondolom, hogy valóban
iszonyú fontos az, hogy a partnerekkel milyen viszonyt
alakítasz ki a színpadon,
mert ez átjön. Nagyon fontos mérföldkő nekem az
Übü. A legtöbb jelenetem Keczán
Palival van együtt, és mi rengeteget
beszélgettünk a darabról, rengeteg megoldást
közösen dolgoztunk ki. Én nagyon sokat
köszönhetek az ő hozzáállásának.
Abban,
hogy én mindezt ki tudtam hozni magamból, ahhoz ő is
kellett nekem mint
partner, mert nagyon komolyan vette ő is a feladatát, és
hát szerencsére
mindenki ilyen itt a csapatban. Átragad a lelkesedés.
Látom azt, hogy ha valaki
komolyan dolgozik, és hozza az ötleteket, akkor ez
ragadós. Talán a JESZ-nek ez
az egyik legnagyobb érdeme, hogy hihetetlen jó
csapatmunkára képes, és nagyon jó
dolgokat tudunk együtt létrehozni. M. J.: Mire számítasz, mi jön még? Mi vár még rád a JESZ-ben? P. R.:
Fogalmam sincsen. Ez a színházon múlik. Én
állok elébe
minden kihívásnak. Én egy nagyon szerencsés
embernek tartom magamat, mert az
elmúlt két évben olyan gyönyörű
darabokat meg olyan gyönyörű szerepeket kaptam,
amikben lubickolhattam. Az is nagyon fontos, hogy az életem
részévé vált a JESZ
és hogy az életem magánéleti
periódusain is úgy segített át, hogy
észre se
vettem, és éppen ezért bizakodom. MJ |