A színművet, a legenda szerint, az ifjú Brecht négy nap
alatt, fogadásból vetette papírra. Ennek szellemében egy fiatal ember
gondolatfolyamaként tekintett rá egész életében, melyet haláláig
tökéletesített. Így tekintek én is a
történetre, mely sok megválaszolhatatlant tartalmaz rólunk emberekről.
Mert mit jelent Baalnak
lenni? A szó azt jelenti: úr, tulajdonos, birtokos. Baalnak lenni azt jelenti:
mindent megragadni, mindennek belenézni a belsejébe, majd elhajítani, ha már
nincs benne több kiélvezni való. Baalnak lenni azt is jelenti, hogy ha már
mindent, várost és mezőt, férfit és nőt, szerelmet és gyilkosságot magamba
emésztettem, nem marad más, mint önmagam felzabálása. Baal, az állandóságra és
öröklődésre képtelen örök élet, amely magában rejti a halál akarását.
A darab egy tehetséges ember ámokfutását mutatja be, és
keresztmetszetet ad az egyetemes emberi gyarlóságról, szeretetéhségről, a
folyamatos vágyakozásról, mely nyughatatlanná tesz mindannyiunkat.
Mert mi lenne, ha nem a vágyaink hajtanának bennünket?
„Semmi. Olyan, mint a remegő levegő nyári estén. Nap. De nem
remeg. Semmi sem remeg. Semmi sem. Semmi. Egyszerűen nincs.
Szél fúj. Már nem fázunk. Eső hull. Már nem ázunk. Vicc van.
Nevetés nincs. Megrohadunk... nem kell várni.
Itt nem marad teljesítetlen kívánság. Itt egyáltalán nem
marad kívánság. Itt leszokunk mindenről. A kívánságról is. Így lesz az ember
szabad.
És mi lesz a végén?
Semmi. Semmi sem. Nem lesz vége.”
Örömöcskék,
vétkecskék
pajzán és szerelmes népi történetek
Kóka Rozália, Nagy Olga és Balázs Lívia
gyűjtéseiből
tanulmány előadás
Előadásunk a Janus Egyetemi Színház legújabb nemzedékét szólaltatja meg.
Ehhez Kóka Rozália, Nagy Olga és Balázs Lívia népi történeteit hívjuk
segítségül. A hol szomorú, hol víg tréfák és mesék, a hol balladai, hol
szókimondó vaskos történetek középpontjába (mi más?) a férfi – nő kapcsolat, a
szerelem kerül, mert bármilyen fájdalmat, szomorúságot okozunk is egymásnak,a
legmélyebb gyönyörűséget, igazi menedéket mégiscsak egymásban lelünk. Ezt
ismerjük fel 18-20 évesen, és kötünk örök szövetséget az életigenlő
szerelemmel. Ezt a gondolatot igyekszünk a székely, a rábaközi, a bukovinai, a
csángó mesék felhasználásával színpadi formába önteni, hogy megmutathassuk
magunkat.
Ajánlóul
pedig idézzük hol szívszorító, hol kacagtató pajzán, szerelmes történeteink
darabbéli zárómondatait: „Higyjék meg, ezen a világon a legnagyobb dolog a szerelem! Ha nincsen
társad vagy szeretetlen társval kell élj, olyan, mintha örökké homályban vónál.
Ha van, kit szeress, s tégedet es szeretnek, magad virág vagy, s örökké süt
reád a Nap.”
Molière
A mizantróp
– „tragédia”
„Gyűlölök és szeretek.
Kérded tán, mért teszem én ezt, nem tudom, érzem csak: szerteszakít ez a kín.” / Catullus /
szereplők:
Alceste, jó
író, szerelmes
Célim
Zakariás Máté
Philinte, Alceste barátja, szerelmes Éliantba
Kuti Gergely
/ Kecskés Alexis
Oronte, rossz író, szerelmes
Célimenbe
Inhof László
/ Szabó Márk
Célimene, „víg özvegy”, nem tudni kibe
szerelmes Hollósi Orsolya
Éliante, Célimene barátnője, szerelmes Alcesteba
László Virág / Mekis Flóra
Arsioné, Célimene „barátnője”, szerelmes
Alcesteba Pásztó
Renáta
Acaste, korunk hőse, szerelmes
Célimenbe
Horváth
Marin
Clitandre, jóképű úrigyerek, szerelmes
Célimenbe Ágoston
Gáspár
A becsületbíróság jószándékú
tisztje
Szabó
Márk József/ Inhof László
Baszk, Célimene inasa, titkolózó
alak
Tál Achilles
jelmez: Hercig Zsófia
fotók: Farkas B. Szabina
asszisztens: Rab Alexandra
office partner: Árvay Dorottya
műszaki vezetés:Tolnay Donát
rendező:Tóth
András Ernő
Bemutató előadások: 2016 április 26-án és 27-én este 8-kor
Az előadás az NKA támogatásával
jött létre.
Jegyrendelés és információ: jesz@pte.hu