Yvonne, avagy az igazi színházi élmény
Előre is bocsánat, hisz egy kritikustól vitriolos; szőrszálhasogató
aprólékossággal megírt elemzést várnának el. S a kritikus csak a legritkább
esetben engedheti meg magának a kritikátlan dicsérgetés luxusát. Ilyen
kivételes lehetőséggel szolgált a Janus Egyetemi Színház április 29-i Yvonne,
a burgundi hercegnő című előadása.
Witold Gombrowicz darabját adták elő szinte vágatlanul, csaknem háromórás
terjedelemben. S mégsem tűnt hosszúnak ez az idő, hisz annyit változott
a szín, annyit a nézőben felkavarodó érzelmek; hogy nem unatkozhattunk
egy percre sem. Féktelen nevetés, szánalom, undor, döbbenet váltogatták
egymást, s mindezeket a színészi játék úgy váltotta ki, ahogy csak a legjobb
előadásokban képes rá. Látványos, sokszereplős színmű ez, amelyben mindenkinek,
még a közönségnek is jól kell teljesítenie, hogy a darab valóban életre
keljen. A JESZ színészei véghezvitték ezt a feladatot.
Yvonne alakját nehéz lehet hitelesen megformálni, annyira ambivalens,
kiismerhetetlen. Nagy Lilian mindvégig megőrizte ezt a titokzatosságot,
de hihetővé tette azt a viszolygást is, amelyet alakja a többi szereplőben
ébreszt. Valami olyasmit testesít meg, amire mindannyian rábukkanhatnánk
lényünk legmélyén és megrettenhetnénk tőle, de mi nem vagyunk rákényszerítve.
Viszont a színmű szereplői előtt életre kel, megjelenik, hús-vér lénye
által féktelen érzelmek születnek, melyek mind egy pusztító vágyban egyesülnek
végül.
Mindezek a mélységek a komikum olyan felszínességébe csomagolva jelennek
meg, amely rengeteg nevetésre adhat alkalmat, pláne ha jó zenékkel, ritka
jó jelmezekkel, díszletekkel egészülnek ki. A főbb szerepekben látható
színészek mind nehéz feladatot kapnak a szerzőtől: légy nagyon hiteles,
vagy teljesen bagatell leszel és megbuksz. Ez a veszély nem fenyegetett
ezen az estén, Ignác valóban királyi volt, robbanékony és kisszerű, ahogy
a legtöbb hozzá hasonló férj és uralkodó. Kamarása sumák és elegáns volt
egyszerre, amilyen csak a legjobb kamarás lehet. A herceg hercegi módon
élte az életét, menekült a felelősség alól. Nem érdemes az egész udvartartást
felsorolni; legyen elég annyi - habár nem valódi profi színészek - és ennek
vannak nyomai, mégis mind olyannyira hitelesek voltak, hogy életre keltették
ezt a csak látszólag könnyed darabot, valódi éhvényt szereztek a nézőnek
látvánnyal, zenével és elsősorban színészettel.
H.A.