terasz.hu
Ideális egyetemi színjátszás JESZ – Übütragédia - Alfred Jarry nyomán rendezte Katona Imre A pécsi Janus Egyetemi Színpad repertoárja megalakulás óta igen széles
skálán mozog, az abszurd színház valami miatt mégis kuriózum. Pedig Katona Imre
legújabb rendezéséből az világlik ki, hogy az abszurdnak az egyetemi
színjátszás az egyik legmegfelelőbb közege. Alfred Jarry az 1920-as, 30-as évek szürrealista
színházi hagyományának előfutára. Az Übütragédia
Jarry több színpadi
műve nyomán összeállított előadás:
időnként egészen lírai, máskor vaskos.
Humora sötét, és mindenekelőtt
intellektuális, mégis közérthetően, direkten,
nyílt iróniával szólítja meg a
közönséget. Elsöprő hatása alapján,
a JESz jelenlegi
műsorát képező előadások közül az Übütragédia
áll a legközelebb az
ideális egyetemi színjátszás
képzetéhez. Ez egyrészt nyilván az abszurd
műfaji
sajátságaiból következik,
másrészt abból, ahogy a rendező színpadra
alkalmazza
a darabot. Az egyetemi színjátszásra általában nagy különbségek
jellemzőek, ami a színészi kvalitásokat illeti. Katona rendezésének köszönhető,
hogy az Übütragédiában
a színészi alakítások színvonala
közti különbség
elenyésző. Színpadi jelenléttől
függetlenül minden egyes szereplőnek van
legalább egy ragyogó pillanata, amikor a
közönség rá figyel, és csak rajta
nevet, szívből. Übü papától, Ciriburi
töstéren át a 2. szomszédasszonyig. És
ez
egyértelműen a rendező érdeme. Katona egyik fő
erőssége a színészvezetés,
melynek egyenes következménye, hogy az Übü
él, a szó brooki-i értelmében. A
színészek arcán látszhat a
felszabadultság és a játék öröme
– látszik is.
Mindez észrevétlenül transzponálódik
át a közönségre, aki szinte feloldódik,
beleolvad az előadásba. A néző több kisebb méretű csodának is tanúja az Übütragédia
során, tobzódik a verbális és non-verbális poénokban. Egy kitüntetett
pillanat mindjárt az előadás kezdetén megmutatkozik, mértéket ad, amelyhez
tartja is magát az utolsó pillanatig. A három szabad ember antréjáról van szó.
Mindhármuk kiváló, de a pontot az i-re harmadikuk, Pintér Géza teszi ki. Az Übütragédiában
fejének minimális felfelé és oldalra
mozdításával elementáris erejű, kitörő
hahotázást vált ki a nézőtéren. A
másik ilyen pillanat arra bizonyíték, hogy a
JESz elég kis színpadán a látvány, a
fényeffektusok is képesek
érvényesülni,
csak a módját kell érteni. Az Übü
letisztult: az ebédtől, a merevedésig minden
újságpapírból van, a börtön falai
is. A díszlet zsinórokra aggatott
újságpapírokból áll, amiket a darab
közepére teljesen eltűntetnek, és a
végére
visszahelyeznek. Az előadás csúcspontja
látvány tekintetében ehhez köthető.
Mikor az összes újságpapír lekerült, a
JESz enyhén klausztrofób játéktere
szinte a végtelenségig kitágul, barlangszerű űr
mélyéről, fehér fényű
reflektorral világítanak a közönség
felé, és hokedlik tetején lépkedve,
transzformerszerű árnyóriásként,
lelassított mozgással közelít felénk a
végtelenből, téren és időn átívelve
az ítélőszék: a bírósági
elnök (Kiss Nóra),
a védő (Guth Anita) és a főügyész (Farkas
Szabina). Míg az Übütragédiára
összegészében nevettetés jellemző, ez a
jelenet ámulatba ejt, zárványként
válik
le az előadásról, és emelkedik ki az amúgy
sem épp alacsony színvonalú
játékból. Aki esetleg látta már az előadást, annak is érdemes
újra megtekinteni a darabot, hiszen a JESz vadonatúj játékterét a napokban
adták át, igaz, csak átmeneti jelleggel, ugyanis 2010-ben várhatóan már a
Zsolnay Kulturális negyed ad otthont a társulatnak. Szabó Nóra |