Egy sima, egy fordított
Új bemutató a JESZ-ben Weöres Sándor: Kétfejű fenevad,
avagy Pécs 1686-ban Kevés olyan darab létezhet, melyet egy város ihletett
meg, ráadásul annak nem is mai atmoszférája csiklandozta meg egyik legsokoldalúbb
költőnk fantáziáját, hanem történelmi emlékeihez rendelt hozzá egy elképzelt
múltat. Az így kialakított Pécs (Pecsevi) arculata olyan lett, mint egy
félreértelmezett ICWIP-találkozó, ahova a jónépek (körösz-töletlenek, gyaurok,
körülmetéletlenek, burkusok stb.) véletlenül egy egész ármádiát is magukkal
hoztak volna. Amikor pedig felteszik nekik azt a relatívnak számító kérdést,
hogy verárjúfrom, ? a nemzetek mintha ötvösműhelyből kerültek volna ki
? aki mohamedán, az zsidó is, aki török, azt honfitársai nyájasan választási
lehetőséggel ruházzák fel, hogy milyen halálnemet szeretne, mivel ellenség;
a dolog enyhén pikáns filozófiai fűszerezettségűvé válik. A történelem
meg csak kötögeti Európa térképét, egy sima, egy fordított, egy béke, két
háború, egy férfi, három asszony. De aki tüke, az is marad. Vannak darabok,
melyeknél egyértelműen el lehet dönteni, hogy sikerét minek köszönheti:
egy Rómeó és Júliát játszani mindig hálás, esetleg egy tehetséges rendező,
vagy egy ismert színész életet lehelhet egy középszerű játékba. A Kétfejű
fenevad esetében viszont ez a kérdés értelmét vesztette, mert olyan előadást
láthatunk, melyben a tehetség, a kreativitás és a természetesség forrott
össze. A figyelmébe ajánlom mindenkinek, főleg azoknak, akik túlságosan
hozzászoktak a friss diplomás színészpalánták által terjesztett játék-trendhez,
melynek az a lényege, hogyha túláradó érzelmeket akarsz kifejezni, akkor
üvölts. Örömmel vettem észre, hogy a háttér- és mellékszereplők értelmezése
sem azon hagyományoknak felel meg, mint általában a színjátszásban, miszerint
csak akkor játszanak, ha éppen beszélnek is. A zene, - melyet Lovasi András
szerzett - továbbértelmezte a darabot, a játék nem engedte lankadni a figyelmet,
a rendezés érzékenysége pedig színesítette ezt a történelmi panoptikumot.
A zárómonológot a békéről és a szebb jövőről azért megmenteném attól az
agyonreklámozott politikai hadjárattól, melynek következtében amerre nézek,
azt a bizonyos nyomás az unióba feliratú pecsétet látom már szinte mindenhol.
Nem szeretném aktualizálni ezt a részt, még ha a mai helyzetre rá is rímel
néha, maradjon inkább politikai érzülettől mentes e darab: -Ihol a komédia
vége-, avagy Magyarország 2003-ban.
Szerző:Simon Edina