Viszonylag szokatlan
színpadkép vonja magára a még helyét keresgélő néző figyelmét /persze a
továbbiakban is/: amikor is egy helység /város/ néhány jellegzetes helye/tere
tárul elé. Az egészet bemutatni hivatott részletek lényegében metonimikus elven
felépülve ezt a várost, és a városlakók életét elevenítik meg.
A szimultán színpadképen
látható az utca, pontosabban a Színház tér a Nemzeti Színházzal, s az ormain
lévő neves írókat, személyiségeket megelevenítő szobrokkal, lakás, tv-vel és a
megfelelő bútorokkal, odébb előadó-pulpitusféle /ha éppen arra használják/
mikrofonnal, följebb, balra pedig egy kégli /albérleti szoba?/ ággyal, ahol egy
fiatal fiú lakik /fekszik, agyai, mérgelődik stb./. Jobb oldalt, valami utcai
kiülőt formázó részlet, ahol mindenféléről lehet dumálni, s az egész
középpontjában, ha nem is a legmagasabb helyen egy ve, illetve egy vc-t
megjeleníteni hivatott pissoár vonja magára a figyelmet. A legmagasabb helyre
pedig, jobbról, egy pálmafás poszter van elhelyezve /de erről később/.
A színpadon mindezeken
kívül még látható egy-egy cica és kutyus /praktikus okokból valószínűleg
plüssből készültek/, és viszonylag sok növény - ezek viszont valódiak, és a
környezet /főleg lakás/ oxigénellátásában játszanak pótolhatatlanul fontos
szerepet. Mindezeken a helyeken, amelyek sok esetben multifunkcionálisak, a
hétköznapok, vagy mondjuk nyilvános koncert helyei, nem másnak, mint
Magyarország egyik nagyvárosának, Pécsnek, a város lakóinak az élete
zajlik/tárul elénk.
A színpadi cselekmény
során, kisebb-nagyóbb jelentőségű, de egyformán nélkülözhetetlen információkat
tudunk meg a városról, a város lakóinak életéről. Ezek közül a teljesség
igényét mellőzve csak néhány álljon itt, valószínűsítve azt a feltevést, hogy
az élet csak itt olyan, amilyen, és sehol másutt.
Hollandiából érkezett
vendégek mondják, hogy itt azért jó lenni, mert itt sok minden valódibb,
őszintébb mint ott. Például a fák és a füvek nem ültetettek, mint náluk, és a
paradicsomnak is van íze. Továbbá: köztudott, hogy 1990 után, a városból
jelentős számban költöztek el az emberek, Budapestre vagy máshova, és például
külföldön voltak kénytelenek munkát vállalni, gazdagabb helyeken. Érdekes a
helyzet a külföldiekkel. Az egyetemeken /orvosi, közgáz/ sok vendéghallgató
van. Ezek azonban elkülönülten léteznek: elég csak az előadások szüneteiben
megfigyelni őket, ahogy csak egymás között csoportosulnak, beszélgetnek, itt az
egyik, ott meg a másik társaság. Van olyan, aki alig várja, hogy hazamehessen
szünetre innen, de mért nem jó itt nekik? Mert úgy hírlik nem. Na nem, ez azért
már túlzás. Továbbá az a helyzet, hogy Pécsett véget érnek az utak. Nem
vezetnek tovább, sajnos a szó szoros értelmében. És sajnos, sok orvos is elment
innen, különösen az utóbbi évek során, és a legtöbben anyagi okokból, a nagyobb
pénzért. Viszont az is igaz, hogy van, aki itt telepedik le. szívesen jön ide,
így a darab címéhez is ötletet adó dominikai fiú, aki szereti Magyarországot,
és ha hazamegy, mindig retúrjegyet vált, hogy jöhessen vissza - haza. Bár
megjegyzendő, nagyon úgy néz ki, hogy az innen oda, az onnan idejövök, nem
igazán érzik az ott, ill. az itt, azaz a helyben lakók problémáit, s ez aztán
megkönnyíti, ill. ez könnyíti meg a helyzetüket. Pedig a problémák élnek, mint
például annak a fiúnak az esetében, aki, mert az etikára hivatkozva levettek a
tv képernyőjéről valami horrorisztikus sorozatot, kijelenti: hát akkor most
hogyan lehet tovább élni egy ilyen városban. És így tovább.
Az alig több mint egy órás előadás során a néző hamar
átlát /átlátni vél/ a jelenségeken. Tapasztalja, hogy az ilyen - olyan
vélemények, megállapítások, cselekvések elindulnak /ezek, tegyük fel, hogy
lényeglátóak, fontosak, biztatóak/ - aztán a dolog abbamarad. Felébe, harmadába.
Úgy ahogy éppen van, ott. Folytatás nincs, és most mindegy, hogy kényszer-e,
vagy valami más oka van ennek Az idegenvezető lelkesen magyaráz, és annyi, anya
és lánya lelkesen tornáznak/ valószínűleg fogyizás a cél/, és vége, élete nagy
eseményére készülő műsorközlő fiú, a helyszínen tudja meg, hogy az esemény
elmaradt, viszont egy zavartan dadogó borízű hang valami disznóvágásra hívná
meg sült hurkát enni, kárpótlásul - és máris elveszett minden fonál.
És a lányok! Hiába vetik be
a csábítás formás trükkjeit, akár vérforraló zenére kígyózva, akár a simogató
csönd intim félhomályában, valahogy nem akarnak bejönni a dolgok...
Mint ahogy következésképp
nincs előrehaladás sem e dolgokat, tudást, kérdéseket, megállapításokat
illetően. Valahogy nem akar levonódni valami tanulság-féle, ami minden
erőszakoltság nélkül mégis csak szükséges lenne akárkinek, bárkinek a helyzet
pontosabb meghatározásához. /És most tekintsünk el attól, hogy ez
kiindulópontja lehetne a látottakhoz képest magasabb szintű helyzet eléréséhez./
Mellérendelő történések, ad hoc megnyilvánulások követik egymást, ezek
monológok formájában nyernek kifejezést, lényegében ugyanazon a szinten, síkban
elhelyezkedő dimenziókban, elhanyagolható kölcsönhatással, pláne reflexióval.
Mindezek következtében az egészet, a darab világában résztvevőket /akik tehát a
pécsiek lennének/ áthatja valami érdesen jóleső tétovaság, ki beszél itt arról,
hogy föl- vagy rá kéne ébredni, hogy valakit is meg vagy fölráznának valakik,
valamik: itt az idő föl/ráébredni.
S mindennek következtében
juthatunk a felismeréshez, hogy a lényegében monologizáló szereplők /emberek/
közül lényegében senki sem tud semmit, vagy másképp megfogalmazva, itt végül is
arról van szó, hogy életük nagyon sok, és nem lényegtelen kérdésében elragadó
ártatlansággal bizonyulnak korlátoltnak. Hogy a darabban főleg fiatal
emberekről van szó, s a következtetésben elmondottak — mindenféle bántó szándék
nélkül - akár az életkori sajátosságok számlájára is írhatók? Ennek azonban
egyáltalán nem biztos, hogy törvényszerűnek kell lennie, másrészt annál
sajnálatosabb, hogy így van, ha így van - másrészt idősebbek is részt vesznek a
történésekben.
Egy azonban biztos: a darab
írójától és rendezőjétől Kelemen Kristóftól nem tagadható meg az elismerés,
hogy „valódi dokumentumok” alapján, ha nem is kimerítően, de friss szemmel és
lelkiismerettel igyekezett helyzetjelentést adni egy város állapotáról, persze
„nem a tudományosság igényével, hanem a téma költőiségét megragadva.”
Ez a - groteszk - költőiség
mindvégig jelen volt a színpadon, vagy egymás köntösében, mondjuk egy jó kis
zumbázás során, az egyébként tálcán kínálkozó iróniával, különösképpen a zene,
és a zene által sugallt modulációk következtében. Az iróniából akár több is
elképzelhető lett volna, s ez nem kis részben nem az előadás ritmusának, hanem
erősebb lüktetésének lehetne a következménye, mint ahogy egy kis idekívánkozó
jóindulatú cinizmus /önreflexió/ akár, végtére is az ábrázolt világ mikéntjétől
nem is olyan messze áll a „viseld el és mondj le” akár aktuálisnak gondolható
eszménye...
A szereplők olykor némi
szertelenséget leszámítva látható élvezettel keltették életre a pillanatok
képeit és magatartásait, mint a precízen agyafúrt ingatlanközvetítőt /Farkas B.
Szabina/, a gazdanapok méltán lelombozott bemondóját /Kecskés Alexisz/, ill. az
agyafúrtan agyaló „ál-külföldit” /Cserdi Zsolt/ - de másokat is lehetne
említeni.
És már csak egy hiányzik: a
föntebb jelzett, a legfelül lévő poszterről szólni. Aminek nem elhanyagolható
szerepe van. Csak akkor tűnik el, ha valami nagyon fontos /reklám/képnek kell
megjelennie a helyén, különben ez a poszter maga a nem akármilyen állandóság.
Tengerpart, végtelen tenger tűnik fel rajta. A hullámtarajok szelíden pezsegve
enyésznek el a fövenyen. A kék ég messzeségében fényes felhők lebegnek a meleg
légtömegek párnáin. Közvetlenül a parton szél ölelte pálmafa sóhajt. Igen,
ámen, ez az örök béke szigete. Jelen van, el nem múlóan, egészen az előadás
végéig. Van ilyen.
- Káté -