Fényviszonyok

Janus Egyetemi Színház
Venyige Sándor: Nap, árnyék, boszorkány
r.: Mikuli János

    Egy kép: a színpad hátsó részében, középen áll Báthory Anna, rajta hófehér ruha, mély-mályvaszín köténnyel. Börtönben van. Két oldalról keskeny, eltolható ajtók fogják közre, melyek kusza mintázata rácsként vetül a lány testére és a halvány-sárgás háttére, ahol kirajzolódni látszik a narancssárgában izzó nap koronája. Báthory Anna boszorkány. Az erdélyi fejedelmet is bűvkörébe vonta, s most az itt ágál a kapuban kivert kutyaként, hogy Anna fogadja be őt a szerelmébe, szüljön neki gyermeket. És Bethlen Gábor fejedelem reménytelen dühében „feltépi a kapukat” – félretaszítja a két tolóajtót, megszűnik, eltűnik a rács-árnyék, s a zavarodott lányt fehér, tiszta fény világítja meg. Rövid huzavona után újabb fényváltás: az előtérben megjelenik Károlyi Zsuzsanna fejedelemasszony ezüst-holdszín ruhában: „Én a nap árnyéka vagyok.”. A fejedelem árnyéka. Bethlen eltűnik, s a félhomályban a két aszszony egy pillanatig farkasszemet néz egymással.
Az egyetemi színház új bemutatójának erőssége és szépsége a színpadképekben rejlik. Az apró térben Werner József pasztell-díszlete festőien rafinált, találékonyan teremti meg – egyszerű váltásokkal – a(z) (ál)történelmi játék különböző helyszíneit (a fejedelmi udvart, két hálószobát, a katolikus ellentábor főhadiszállását, az erdélyi havasok rengetegét, parasztházat, börtönt és a lippai várat). Az előtérben a színpad közepét hatalmas ágy foglalja el, mögötte fémes fényű, sejtelmesen átvilágítható fal, amely egyszerű moz-dulattal ráhajtható az ágyra – új teret nyitva ezzel a játéknak. E hátsó tér az ágy magasságában, a színpad egész szélességében végighúzódó folyosó. Hátulról halvány függönyök, elölről, a nézők felől pedig szintén függönyök és tolóajtóként mozgatható paravánok határolják. Az egyszerűnek látszó díszletelemeket a fény segítségével, művészi megvilágításokkal komponálja megkapóan szép képekké a rendező, Mikuli János. Venyige Sándor – a Móricz-adaptáció szerzőjének – alapszövege szintén képszerűen, két- illetve háromszereplős rövid jelenetekből építkezik. A szövegben rejlő szituációk azonban többnyire pontatlanok, kidolgozatlanok. Kellemes zsánerképek. S talán épp emiatt, a történet és a jellemek is hasonlóan elnagyoltak, vázlatosak. Mindez még szerencsés is az egyszerű típusfigurák esetében, ahol nem is várnánk mélylélektani ábrázolást, s ahol a színészre vár a karakter „feltöltése”, egyénítése. Fekete Bandi bácsi és Köles Ferenc népies kettőse iskolapéldája annak, ahogy a sablonos figurákon átüt a szerepjátszók egyéni humora. Meglehetősen ironikus a fejedelem-rivális Homonnay György szerepében Ács Norbert túlspirázott magyarkodása és Vidéki Péter, valamint Inhóf László udvari intrikus karikatúrája is. Amennyire nevetségességig sarkított e színészek játékmódja, annyira igyekszik komolyan venni szerepét a Bethlen Gábort játszó Tóth András Ernő illetve a két nő (a fejedelemasszony és a boszorkány): Kalocsai Andrea és Szabados Tímea. Csakhogy az égvilágon semmi nem szolgája őket: sem a szöveg, sem a színpadi szituációk nem kínálják a pszichologizáló játékmódra épülő erőteljes drámaiság lehetőségét, s talán ennek köszönhető az a szomorú és egyben elgondolkodtató tény, hogy éppen a legdrámaibb jeleneteknél (ilyen például a fejedelem öngyilkosággal való fenyegetőzése) csendes nevetés fut végig a nézőtéren, holott sejthetően más volt a művészi szándék. Holott Bethlen Gábornak Bánk Bánéhoz hasonló problémái vannak: az ország gondjai és a magánéleti terhek súlya alatt összeroppan a fejedelem – tragikus vergődését azonban értetlenül és érintetlenül nézzük végig.
Nem tudnám biztosan meghatározni, hogy hol hibádzik a dolog, a történet, a szöveg, a rendezés vagy a színészi játék kidolgozatlansága gátolja-e meg az igazi dráma megszületését, s azt sem tudom, hogy ezzel az előadással kapcsolatban megfogalmazható igény-e ez egyáltalán. Mégis az az érzésem, az ironikus távolságtartás (ami a kisebb szerepek esetében érezhetően bevált), segítené a szerep-lőket, s jobban megtalálnák helyüket a játékban.

pupet