|
|
|
|
JESZ |
2006. május
15. |
|
OLVASÓPRÓBA |
A Pécsi
Tudományegyetem színházi műhelyének hírlevele |
|
||
Tamás
és Tamás „…most hiányzik két
férfiszínészünk, de itt nagyon ólálkodik egy.”
Bozó Tamás:
- Nagyon fárasztó. Én ma többször elaludtam előadáson. Molnár
Tamás: - Nekem is nagyon kemény volt. 11-kor keltem, ami nagyon
kimerítő, mert az ember akkor is visszaalszik, amikor már nem kellene.
Kakaót ittam, mert minden reggelt azzal indítok. Aztán bementem egy
előadásra, nem emlékszem, mire. Megnéztem egy kiállítást, és most itt
vagyok. Meddig
próbáltatok tegnap? B.T.: -
10-ig. Most már, hogy az Örkény-darabnak főpróba-időszaka van, minden
nap próbálunk. Hogy
bírjátok az egyetem mellett? M.T.: - Sehogy. Nem járok egyetemre. (nevet) Kifogásnak
mindig jó a színház. De nem hiszem, hogy ez tényleg annyira sok időt
vinne el. Amiből inkább kivesz, az a koncentráció. Ha egy nap próba
van, akkor az nem egyórás elfoglaltság. B.T.: -
Fárasztó, de élvezzük, úgyhogy nem jelent különösebb megerőltetést. Ha
este előadásod van, egész nap arra koncentrálsz. A produkció után,
felfokozott idegállapotban leülni tanulni, nem egyszerű. De ez persze
nem panasz. A színház elsőbbséget élvez. Nem egy zh vagy vizsga maradt
el emiatt. Persze nem a Tamásra gondolok. (ő
is nevet) M.T.: -
Ebben az évben nagyon besűrűsödtek az előadások. Én például játszom
most a Tartuffe-ben, a Brechtben, a József Attilában, a Kassákban és
majd fogok a Pistiben. Van
olyan előadás, amelyikre szívesebben mész? M.T.: -
Azért nincs, mert mindegyik valami miatt specifikusan kedvenc. A Kassák
azért kedvenc, mert az volt az első darab, amiben játszottam. A
Brechtben nagyon szeretem a revű-jelleget, meg ebben dolgoztam együtt
először az idősebbekkel. A Tartuffe-nek a próbaidőszaka volt nagyon jó
nyáron, a József Attila pedig az első komoly, megdolgoztató szerepem. B.T.:
- Én a
most futó előadások közül a Kassákban
és a József Attilában játszom. Az
utóbbit különösen szeretem.
Színészileg sikernek élem meg. Nagyon
összetartó baráti társaság dolgozik
együtt, már a generációs szakadékok
is elsimultak. A Pistiről még inkább nem mondok semmit,
majd meglátjuk,
hogy milyen lesz. Hogy
haladnak a próbák? M.T.: - A
tegnapi nagyon kihúzós volt. B.T.:
- Most
értünk el a próbafolyamatban oda, hogy
összeállt a kompozíció. Ilyenkor
szükségszerűen a színészi játék
és a jelenlét szétesik. Ezért nagyon
fárasztóak a próbák. Gyakran van olyan
érzése az embernek, hogy nem
csinál semmit, nem jutott el sehova az utóbbi 3
hónapban. Persze
tudjuk, hogy ez nem így van, sőt. Ilyenkor kell
összeállnia a színészi
játéknak. M.T.: -
Olyan ez, mint vizsga előtt. Az ember nagyon sokat tanul, úgy érzi,
hogy semmit nem tud, aztán közvetlenül előtte elolvassa még egyszer, és
akkor áll össze. Persze nekem ez ismeretlen, csak mesélik. (nevet) Milyen
számotokra az ideális próbafolyamat? M.T.: - Én
azt vettem észre, ha valaki nagyon leüvölti a fejemet, akkor az
pozitívan hat rám. Ez inkább Tóth András stílusa. B.T.:
-
Sokszor egészen apró dolgokon múlik, hogy mitől
lesz jobb az ember. Egy
mozdulat, egy hangsúly. Én azt szeretem, ha ezek a dolgok
tisztázódnak.
Így nézve, én talán több
segítségre szorulok. Azért jó, hogy
baráti
társaságban dolgozunk, mert ezek a kérdések
nem lesznek kínosak, és
egymástól is van mit tanulni, főleg az idősebbektől. Az
idősebb színészek inkább segítenek a színpadon, vagy egyenrangú
munkatársak? M.T.: - Nem,
nem mindenki egyenrangú. A kisfiú nem érzi magát egyenrangúnak a
művészurakkal. (összenevetnek) De tényleg,
én nagyon jó néven veszem az idősebbek kritikáit. Ezt néha ők tagadják
meg tőlem, mert nem érzik, hogy nekik joguk lenne pálcát törni
fölöttem. Pedig egyszerűen több tapasztalatuk van. Ha a rendező azt
mondja, hogy egy szöveget technikailag így vagy úgy oldjon meg, akkor
bemegy, és az a mondat úgy hangzik el, ahogy kell. Én fölnézek azokra,
akikkel együtt játszom. Hosszútávon
hogyan gondolkodtok a színjátszásról? B.T.: - Én
szeretnék játszani, most azt mondom, hogy mindig. Kőszínházban, úgy
érzem, nem. De ha van egy jó alternatív társulat, egy baráti társaság,
ahol van lehetőség, akkor nem hiszem, hogy lenne egy pont, amikor abba
akarnám hagyni. Hiányérzet támadna bennem, ha nem játszanék. M.T.: - Most
jó, hogy ez van. Hogy mi lesz egy nap, egy év vagy tíz év múlva, azt én
még nem tudom. Nekem van egy dirib-darab, szétfolyós-szétesős életem,
amiben a színház egy biztos pont, ami összefog és koncentrációra
késztet. Ha nem koncentrálok, akkor nem jelenik meg az alakítás a
színpadon, elrontom 20 ember munkáját, amihez nincs jogom. Úgy érzem,
az én személyiségemnek kifejezettem jót tesz a színház. Már ha lehet
még menteni rajta. (nevet) Akkor
ezt a szüleid is támogatják? M.T.:
- Ez erős
túlzás. (még
mindig nevet) Inkább néma
rábólintásnak nevezném. B.T.:
- Az
én szüleim eleinte óvatosan, mondhatom, hogy
bizalmatlanul tekintettek
rá. De most már teljesen elfogadják, és
örülnek neki. Már látják, hogy
nem megy különösebben a tanulás
rovására. Ha a gyógyszerész diplomát
megcsinálom, akkor előtte, mellette és utána azzal
foglalkozom, amivel
akarok. A diploma a kitűzött cél, számomra is
legalább annyira. Meg
lehet határozni, hogy melyik a fontosabb, a színjátszás vagy az egyetem? M.T.: -
Szerintem mindkettőnkben van egy afféle kettősség, amit Thomas Mann a
Tonio Krögerben ír le, hogy polgárok vagy művészek vagyunk. Mindketten
polgári családból származunk, fix polgári pályára szántak minket a
szüleink saját jól felfogott érdekünkben. De van bennünk egyfajta
ambivalencia… B.T.: -
…mert ugyanakkor ez nem elég, nem elégít ki minket. Ezért csinálunk
mellette sok minden mást. Ez egy érdekes létállapot. M.T.: -
Igen, de én nem szeretném, ha véget érne. Egyikünk sem akarja föltenni
az egész életét egy művészi pályára. Mert annál nyugodtabbak vagyunk,
talán gyávábbak is. Én biztosan. Miért
pont a színészet? B.T.: - Mindketten próbálkoztunk, próbálkozunk több
mindennel is. Én általános iskolában kezdtem a színjátszást. Valahogy
ez azóta evidens. De jártunk Tamással együtt drámaíró szakkörre is.
Remek szórakozás volt. (összenevetnek) M.T.:
-
Engem mindig az irodalom vonzott. Véletlenszerűen
csöppentem a
színészek közé, igazából
Tóth András rángatott bele. Egy
évadnyitó
ünnepségen találkoztunk, ahova én csak
Tamásék révén mentem el
bámészkodni. Ha jól emlékszem, az volt a
szöveg, hogy „sajnos most
hiányzik két férfiszínészünk,
de itt nagyon ólálkodik egy.” Honnan
a barátságotok, ha Tamás révén jártál először a JESZ-ben? M.T.: - Két
nagyon hasonló mentalitású ember a nagy, gonosz és sekélyes városban.
(nevet) B.T.: - Egy
gimnáziumba jártunk Pannonhalmára. Már a drámaíró szakkörön
felfigyeltünk egymásra. Két ígéretes tehetség. (nevet) Igazából a
gimnázium után, egyetemen kezdett kibontakozni a barátság, és a JESZ
alatt mélyült el. Hogy a Tamás most itt van, abszolút nekem köszönhető.
Még a Pázmányra járt teológiára, és a papi hivatáson gondolkodott,
mikor írtam neki egy sms-t, hogy „Te nem vagy Pécsett? A pécsi irodalmi
élet forrong”. Erre azonnal felült a vonatra és hazautazott. M.T.: - Na
ehhez az akkori barátnőm sms-e is kellett. (nevet) B.T.: -
Nekem, persze, úgy mesélted, hogy az előző fontosabb volt. (ő
is nevet) Tamás,
te tagfelvételkor kerültél be a JESZ-be. A Vallomások volt az első
előadásod. B.T.: -
Igen, a Vallomások amolyan bemutatkozó produkció volt. Inkább még csak
magunknak állítottunk mércét. Melyik
mérték a magasabb, amit magatoknak állítotok, vagy amit a közönség
állít? M.T.: - Én
folyamatosan nem tudom, hogy milyen vagyok a színpadon. Ezért hajlamos
vagyok néha kétségbeesni. Nem tudom magamat felmérni, csak kívülről
kapom az értékelést. Akár rendezőtől, akár barátoktól, olyanoktól,
akiknek a véleményére adok. Ez egyébként elenyésző
hányada az emberiségnek. (nevet) B.T.: - Ezek
leginkább párhuzamosan léteznek. Nekem a magammal szembeni elvárásaim
elég nagyok, nehezebben tudok nekik eleget tenni, mint a közönség
igényeinek. Persze a közönségből a barátaim véleményét hallom vissza,
akik eleve pozitívan állnak hozzám. Írásban kaptam már rosszabb
kritikát is. De én elsősorban magamnak és a rendezőnek akarok
megfelelni. Mikuli
Vera |