|
|
|
|
JESZ |
2006. május
15. |
|
OLVASÓPRÓBA |
A Pécsi
Tudományegyetem színházi műhelyének hírlevele |
|
||
Amíg
világ a világ Sólyom
Katalin a pályáról, szerepekről, színészetről
Sólyom
Katalin a pécsi színházi és művészeti élet kiemelkedő alakja. Színházi
alakításait évtizedek óta csodálhatjuk, de emlékezetesek verses estjei,
énekes-verses gyerekműsorai, vagy a Szélkiáltó Együttessel való
gyümölcsöző
együttműködése is. Sólyom Katalin igazi színésznő, aki mögött jelentős
színészi
pálya és élettapasztalat áll. A művésznő otthonában fogadott az interjú
alkalmával. Hanglejtései, beszédmódja a magánéletben is elárulják, hogy
ereiben
száz százalékos színészvér folyik. Kérem,
mesélje el,
hogyan lett színésznő? Édesanyám
később is tanított engem dalokra, táncokra. Sokszor szerepeltem
vendégek előtt,
Karády-dalokat énekeltem négyévesen, táncoltam a „Ritka búza, ritka
árpa, ritka
rozs”-ra, és a mai napig emlékszem a régi tánclépésekre. Amikor pedig
megkérdezték, hogy „mi leszel, ha nagy leszel, Katinka?” Először
végigmondtam
az összes nevemet: „Katinka, Ildikó, Györgyike, Erzsébet, Sárának
hívnak” - így
keresztelt meg a pap - majd válaszoltam: „főzőnő, takarítónő, mosónő,
vasalónő,
éneknő és táncnő”. Ezeket a néniket láthattam a környezetemben
akkoriban. Édesanyámnak
gyönyörű énekhangja volt, ebből kicsit mi is örököltünk. Sokat
énekeltünk
együtt a családon belül, kis kórusban. Verseket is mondtunk a
testvéremmel, és
mindketten jól tanultunk. Hat évig zongoráztam, balettre is járattak. 18
évesen nagyon szerettem volna színész lenni, de az egész család
ellenezte, s
bár nem tiltották meg, kérték, hogy jelentkezzem valami másik,
„normális”
szakra is. Így felvételiztem a szegedi orvosi egyetemre a Színművészeti
Főiskola mellett. A bátyám példáját követve választottam volna az
orvosi
pályát, de egyik helyre sem vettek fel. A Színművészei Egyetemen a
második
rosta vizsga után eltanácsoltak, mondván, hogy a hangom alkalmatlan a
színpadra. Ez igaz is volt, rekedt hangomat még gyerekkori
szamárköhögésem
következményeként szereztem, és megmaradt mind a mai napig. Kihagytam
egy évet,
amely alatt laboránsként dolgoztam Budapesten a Gyógyszeripari
Kutatóintézetben, majd a vegyész szakra jelentkeztem. Sikerült a
felvételim, de
értesítettek, hogy túljelentkezés miatt a kémia-fizika szakra nyertem
felvételt. Így
lettem az ELTÉ-n tanárjelölt, és megkezdődött amatőr színészi
pályafutásom is.
Másodéves koromban megalakult az Universitas Együttes. Alapító tag
voltam
Kristóf Tibor, Hetényi Pál, Halász Péter, Fodor Tamás, Jordán Tamás
társaságában. Attól kezdve kettős életet éltem. Egyrészt az egyetemi
előadásokon, másrészt az egyetemi színpadon, ahol drámát próbáltam,
verset
mondtam, énekeltem, táncoltam. Mikor mit kellett. Olyan darabokat
játszottunk,
amelyeket egyetlen hivatásos színház sem tűzhetett műsorra, mert a párt
és a
minisztérium betiltotta. Mi viszont nem tartoztunk a minisztérium
hatáskörébe,
a bemutatóinkat a rektor engedélyezte. Hozzánk
járt az összes pesti színész és rendező nézni a darabokat, amiket ők
nem
játszhattak. Mi mutattuk be elsőként Lorca: Yerma című drámáját, Nagy
László
friss fordításában. Én voltam Magyarország első Yermája. Mi játszottuk
elsőként
az ugyancsak éppen akkor lefordított Cselédeket, Genet darabját Ruszt
József
rendezésében. Játszottunk Ionescut, akinek az abszurdjait sehol nem
volt szabad
előadni Kelet-Európában. Ősz Ferenc nagyszerű politikai kabarékat írt
nekünk,
igazi szókimondókat, olyanokat, hogy a Somogy megyei párttitkár
feljelentett
minket, mikor egyik balatoni turnén ott szerepeltünk. Úgy néztek
minket, mint
valami csodát, hetente írtak rólunk az újságok. Rólam azóta sem írtak
annyit,
mint 1961 és ’68 között. 1964-ben elvégeztem az egyetemet, elkezdtem
dolgozni a
Gondolat Kiadóban, mint kémia-fizika szakos lektor. Akkor
már mögöttem volt egy film. Az egyetemi
színpadon látott Szabó István,
így
kaptam szerepet az Álmodozások korában, és
két év múlva az Apában már
főszerepet játszottam. Ez a film a moszkvai fesztiválon
nagydíjas lett.
Akkoriban egyetlen profi színház sem mehetett nyugatra
vendégszerepelni. Mi
kimehettünk Franciaországba, a nancy-i fesztiválra,
voltunk Párizsban,
Bécsben,
Wroclawban, Zágrábban. Ugyanazon az estén voltam
Judit Balázs Béla:
Kékszakállú
herceg vára című verses drámájában,
majd átöltöztem és Karnyóné
lettem
Csokonai
darabjában. Hogyan
került Pécsre? Dobai
Vilmos az Universitas Együttes és a Pécsi Nemzeti Színház főrendezője
is volt,
és miután elvégeztem az egyetemet, rögtön hívott Pécsre. Négy évig
ellenálltam,
nem akartam elhagyni az Universitast, bíztunk egyféle félhivatalos
színházi
státuszban, valami kis fizetéssel. Nem engedélyezték, én viszont 28
éves lettem
és rádöbbentem, hogy vagy abbahagyom az egészet, vagy megpróbálom az
igazi
színházat. Nem maradhatok amatőr száz éves koromig. Így jöttem Pécsre.
Két évig
tartották az állásomat a Gondolat Kiadónál, hátha meggondolom magam, és
a
vidéki csepűrágók közül visszatérek a fővárosi polgári létbe. De
maradtam. Nem
azért, mintha világra szóló sikereim lettek volna, és nem is a férjem
miatt.
Vele jóval később házasodtunk össze. Talán az a bizonyos színházi
masztix,
ragasztó volt az oka, amibe a fáma szerint, ha beleszagol valaki, nem
tud tőle
szabadulni. Játszottam szép szerepeket, vékony alkatom és rekedt hangom
miatt
sok fiúszerepet kaptam. Voltam Twist Olivér, Nyilas Misi és Fuzsitus
Pál a
Muzsikus Péter kalandjai című gyermekoperában. Ez egy kedves opera,
prózai szöveg
egyáltalán nincs benne, rajtam kívül minden szereplő operaénekes volt.
Zenei
előképzettségemmel jól megoldottam a feladatot. Később belekerültem
operettekbe
is, szubrett szerepeket is játszottam. A karrier
szempontjából
vajon mit jelentett a vidéki színház? A
film alapvetően a rendező munkája. Általában
néhány perces snitteket
vesznek
föl a forgatáson, s a színésznek arra a kicsi
időre kell koncentrálnia.
A
színészet a filmen elsősorban az arc művészete.
Ezzel szemben a színház
egy
folyamat, ahol három órán keresztül jelen
kell lenni, és élni kell. Nem
lehet
kihagyni, vagy kiesni, nincs olyan, hogy kicsit rossz vagyok, majd
kicsit jó
leszek. Azt végig kell csinálni, a színházi
alkotási folyamat este
héttől tíz
óráig tartó száz százalékos
jelenlét. Amikor egy színész nem igazán
jó,
az az
első tíz-húsz percben kiderül. Ezért lehet
például idegen nyelvű
előadásokat is
megítélni: nem értem, miről szól a darab,
de látom, hogy jók-e a
színészek.
Tehát a színház a színészé, a
film pedig a rendezőé. A filmben a
színész
szellemi segédmunkás - gondolom én. Persze nagyon
sokat számít, hogy
milyen
színészt választ a filmrendező, hiszen őket
aztán milliók látják, és a
filmszínészekből lesznek a világsztárok,
sohasem a színházi
színészekből. Az, hogy Ön
is
szerepelt három nagy magyar filmen, érezhetően fellendítette a
karrierjét? Mit gondol a
tehetségről, mitől lesz valaki jó színész? Azt
szoktam mondani, hogy a tehetség olyan, mint az anyatej: minél többet
fejik,
annál több lesz belőle, s ha nem fejik, elapad. Ezt mélyen hiszem! Ha
egy
színészt hosszú évekig nem foglalkoztatnak, akkor nem csak elkallódik,
hanem el
is felejti a tehetségét, vagy az olyan mélyen elalszik, hogy esetleg
soha
többet nem ébred fel. De ha alkalmasint megint jó közegbe kerül, újra
kitörhet,
felszínre jön, felragyog. Zenészeknél ez nem igaz, mert náluk a
gyakorláson
sokkal több múlik. Bizonyos fokig megtanulható a színészmesterség is,
ha sokat
gyakorolják. „Büntetlenül” nem lehet éveken keresztül főszerepeket
játszani. Ha
valaki sokszor kap főszerepeket, előbb-utóbb megtanulja a szakmát. Ez
persze
attól is függ, hogy milyen művészi közegben dolgozik. Ha rossz
társulathoz
kerül, ahol nem jók a rendezők és a társak, akkor lehúzzák, és egyre
rosszabb
lehet. Ám jó közegben a színész fejlődik és kiteljesedik. Ha
engem kérdezne bárki, akkor kötelességem volna azt mondani, hogy igen,
én
nagyon tehetséges vagyok, mert ha nem tartanám magam annak, akkor nem
volnék
itt. Középszerű tehetség nem lehetek. Igen, kérem, én egy világsztár
vagyok,
csak még nem derült ki. És meg fogok halni, akkor sem fog kiderülni, de
magamban mélyen így kell éreznem, mert ez tart engem mind a mai napig a
pályán.
Hogy még nem fedeztek fel? Istenem, száz évesen is fel lehet valakit
fedezni.
Vagy nem. Hogyan érint
egy
színésznőt az évek múlása? Ön nagyon
sokoldalú
színésznő. Jelenleg
kielégíti a
színházi munkája? Amikor
elolvastam a darabot, azt hittem, hogy nem nekem való, nem tudom
eljátszani az
eredetileg kilencven éves beteg öregasszonyt.
Elkezdtük próbálni, és
lassan
megszerettem a szerepemet. Eközben otthon a kilencvenhat
éves édesanyám
valóságosan haldoklott. A próbák alatt nem
magamra gondoltam, hanem
Mamira, aki
otthon feküdt és szinte már teljesen tehetetlen
volt, már nem is tudott
úgy
kommunikálni, mint az öregasszony a darabban, de
mégis volt előttem egy
fajta
példa. Végül már alig volt
tudatánál, mégis méltósággal,
nyugalommal
távozott.
Tudtam, hogy nem szenved, én ellátom őt, és ettől
lett bennem is egy
belső
nyugalom, amitől automatikusan formáltam meg a szerepet.
Erőlködés,
kínlódás
nélkül, szinte magától lett ilyen ez a Grace,
amilyen lett. Eszembe sem
jutott,
hogy rólam is szólhat, én is meghalhatok. Ez
persze bármikor
megtörténhet, de a
próbák alatt nem éreztem ilyen félelmet,
és ezt édesanyámnak
köszönhetem.
Megvárta a premiert, utána halt meg. Ön szerint
merre tart
ma a színház? Bükkösdi
Fanni |