JESZ

2007.október 5.

 

OLVASÓPRÓBA

A Pécsi Tudományegyetem színházi műhelyének hírlevele

 

Mindent megtanulni, amit csak lehet
Beszélgetés Fekete Judittal


Angolnyelvű színjátszás, Janus Egyetemi Színház, majd egy ösztöndíjjal az amerikai Savannah egyetemén színészdiploma, ...nade mégis, hogy kezdődött?!

Pécsett joghallgatóként kerültem a Janus Egyetemi Színházba, és kóstoltam bele először abba, milyen érzés játszani, és majdnem színésznek lenni. Emlékszem az izgatott érzésre előadások előtt, hogy vajon ma este miben lesz más a darab, milyen lesz a közönség. Akkor kerültem be a JESZ-be, mikor a Pécsi Nemzeti Színház adott helyet az egyetemi színháznak, így alkalmam volt a színészbüfében beszélgetni a színészekkel, besurranni nagyszínpadi előadásokra, és megpróbálni ellesni tőlük, amit csak lehet a színművészettel kapcsolatban. Ez a kezdet; a többi meg jött magától egymást gerjesztve, az ösztöndíj az USA-ba, a színészdiploma, az egész mostani életem.
Ötödik éve vagy kint az Egyesült Államokban, ma már diplomás színészként. Mik az alapvető, technikai illetve tartalmi  különbségek a színészi munkában a magyarországihoz képest?
Az első dolog, ami eszembe jut, az a lehetőségek számbeli különbsége: az USA hatalmas piac, sokkal több lehetőség és hely van a színjátékra. Magyarországon nem dolgoztam színészként, így nem tudom belülről megítélni a színész lehetőségeit, de úgy látom, hogy sokkal behatároltabb a kibontakozás. Mivel kisebb az ország, és kőszínházak vannak, mindenki próbál bekerülni egy társulatba. USA-ban nincsenek kőszínházak állandó, szerződtetett színészekkel, hanem itt bárki elmehet a meghallgatásra; mindenkinek esélye van, hogy megkapja a szerepet, akárhonnan jött is. Más különbséget nem igen tudok mondani, mert a színészi játék mindenhol színészi játék. Véleményem szerint nincs már az a játékstílusbeli különbség Európa és az USA között, ami olyan sokáig jelen volt.
Hogyan látod az esélyeidet a színészi pályán?
Mint minden kezdő színész, nagyon idealista vagyok, és rózsaszín ködöt látok, és esélyeket, és szerepeket, és megbecsülést. Hogy valójában mit hoz majd a jövő, azt persze nehéz megjósolni. Én a magam részéről
megteszek mindent, hogy jobb színésszé váljak, ezért is akarok megtanulni mindent, amit csak lehet. Ezért megyek Londonba. Nagy lehetőség számomra, hogy felvettek a város egyik legnevesebb színiegye-temének mesterkurzusára. Azt hiszem, hogy ez a kulcs: soha nem azt gondolni, hogy az ember mindent tud. És persze, jól jön egy hátvéd, legyen ez egy ügynökség, vagy színházi társulat, ami tartja a hátát a színésznek, ahova van fordulni, mikor épp nincs szerep, vagy visszautasítások érik az embert. Ami a kilátásokat illeti, jól jön a színésznek, ha van egy ország, ahol van lehetőség, ami nem hagyja ‘éhen halni” adott esetben a szegény színészt, ha nem annyira mennek jól a dolgok. Ebből a szempontból könnyebb az USA-ban, mert ha épp nincsen semmi munka, akkor is van legalább “valami”.
Játszottál színházban, ugyanakkor számtalan filmben is szerepelsz-szerepeltél. Miben különbözik a  színész perspektívájából, hogyha egy színész első mondata a színpadon csendül fel, vagy egy kamerának mondja azt?
A film esetén nem időrendi sorrendben vannak a jelenetek felvéve, sokat kell várakozni és utána beleugrani a dolgok közepébe. Sokkal többet kell a színésznek egyedül felkészülni, kevesebb az idő a próbákra (ha egyáltalán van), és sokszor éreztem úgy az elmúlt fél évben, hogy a filmszínészet részemről nagyobb koncentráló képességet kívánt. A kamera mindent lát, nem lehet elbújni, nem lehet leplezni. Egy dolgot lehet viszont, amint a színpadon nem: újravenni a jelenetet. U-gyanakkor a filmkészítés folyamatában a színész sokkal kevesebb mindent tud befolyásolni. A jeleneteket leforgatják, de a film még sokáig készül a színész nélkül. Mégis elfogult vagyok a film iránt, mert a végterméke egy forgatásnak csodálatos lehet, de a színházi próbaidőszak és a színházi előadások mindig élő volta semmivel nem ér fel.
És hogy van mindez a közönség részéről?
USA-ban egyértelműen nagyobb a film ereje, kivéve, ha New Yorkban él az ember, ahol a legvarázslatosabb színházi előadásokat láthatja. Az emberek hozzá vannak szokva az akciódús, lenyűgöző technikával készült filmekhez, így, sajnos, gyakran kevesebb a türelmük a színházi darabokhoz. Másrészről viszont sokszor felüdülésként mennek el színházba, mert vágynak arra az egyediségre, eredetiségre, amit csak egy élő előadás adhat.
Nem hiányzik a magyar színházi miliő, ami az itteni ténykedéseid idején vett körül? Az illatok, a színek, ízek, barátok...
Persze hogy hiányzik, persze hogy szívesen játszanék otthon.., de most nincs rá lehetőségem, most máshol van a helyem…Talán majd egyszer Magyarországon is fogok tudni forgatni, játszani…Talán London után…

Fekete Dávid