|
|
|
|
JESZ |
2006. május
15. |
|
OLVASÓPRÓBA |
A Pécsi
Tudományegyetem színházi műhelyének hírlevele |
|
||
Tíz
év tíz előadás JANUS EGYETEMI SZÍNHÁZ
A JESZ az
intézmény vezetőjének, Mikuli Jánosnak az elmondása szerint két elődöt
tekint közvetlen gyökerének. Ő a Harmadik Színház elődjéből, a Nyitott
Színpadról érkezett, míg a JESZ másik vezetője, Tóth András és több
színész a Pécsi Kisszínháznál dolgozott. Mind a két intézményre
jellemző volt az egyetemi — illetve akkor még főiskolai — kötődés, és
az, hogy valamilyen módon vegyítette a hivatásos és amatőr színházat. A
szakmai alap tehát adott volt a JESZ létrejöttéhez. A
rendszerváltás utáni gazdasági és
intézményi átalakulások miatt az
addig a város különböző tereiben (Pécsi
Kisszínház, Ságvári Művelődési
Ház) működő egyetemi színjátszás
kiszorult a korábbi helyeiről, erre a
problémára pedig mielőbb megoldást kellett
találni. Ezzel párhuzamosan
azonban az is megfigyelhető volt, hogy az egyetemen belül
folyamatosan
indultak hallgatói kezdeményezések a
„színházcsinálásra”. Ezek
általában egy-két produkcióra, vagy legjobb
esetben egy-két évre
szerveződtek, de mindenesetre felhívták a figyelmet arra
a jelenségre,
hogy egyetemisták tucatjai érdeklődnek a
színjátszás iránt. Minden
igény, ok és lehetőség adott volt tehát
ahhoz, hogy létrejöjjön egy
társulat az akkori Janus Pannonius Tudományegyetemen. A
kezdet nem
volt épp rózsás. A színháznak nem
volt sem irodája, sem öltözője, sem
raktára, sem játszótere. Terveiket a város
padjain szőtték, ott
született meg a név, az arculat és a logó is.
Az első előadásuk — a
„Reszket a Hold” — még a
színház-specializációs
foglalkozásokból nőtt
ki, de egy alternatív színházi
pályázat révén 1996-ban
elkészíthették
első önálló produkciójukat, a
„Vizsgálat a rózsák
ügyében” című
előadást. Saját hely hiányában még a
Pécsi Harmadik Színház
stúdióját
bérelték, de közben elkezdtek utat törni az
egyetem felé. Ehhez szakmai
támogatásra találtak P. Müller
Péternél és az irodalom tanszék több
tanáránál, az intézményi
feltételek előteremtésében pedig leginkább
az
egyetem akkori főtitkára, Berke Gyula segítette őket. Az első
előadásnak szakmai visszhangja lett, s a JESZ meghirdette az első
felvételijét is, amelyre közel hetvenen mentek el. A lemorzsolódások
után megmaradt tíz-tizenkét emberből lett a JESZ második generációja,
hiszen az alapítóknak a „hozott” emberek számítottak. Azután
felgyorsultak az események. 1997-ben a JESZ megkapta az egyetemi klub
alatti pincét, s a szörnyen elhanyagolt térből kétkezi munkával
kialakították a saját színházukat: szemetet hordtak, falat festettek,
régi székeket kárpitoztak újra. A tér alkalmatlansága ellenére nagyon
szép előadások születtek meg ott, mint például az „Ibusár” vagy „Az
Eiffel- torony násznépe”. 1999-ben a
Janus Egyetemi Színház már saját fesztivált rendezett az ország
egyetemi színjátszóinak, ami azóta hagyomány lett, kapcsolatokat és
szakmai elismeréseket hozott, megmutatva azt is, hogy a pécsi egyetemi
színház országos viszonylatban nagyon elöl áll. Az idén már a hatodikat
rendezték meg nagy sikerrel: az ország minden pontjáról érkeznek
előadások, s a teltház mindig garantált. De
a
JESZ-nek nem csak más egyetemek színházi
csoportjaival van kapcsolata,
hanem Pécs középiskolai
színjátszóival is: gyakran hívnak a
gimnáziumokból,
szakközépiskolákból
közönséget, és szívesen mennek a
diákszínjátszók versenyeire zsűrizni.
Remélik, hogy a középiskolákból a
PTE-re kerülő hallgatók továbbra is a JESZ
nézői maradnak, és azt is,
hogy a tehetséges játszók a kialakuló
személyes kapcsolatok révén
könnyebben megtalálják őket az egyetemi
felvételi után. Nehéz
elhinni, de a Janus Egyetemi Színház túl van az
első évtizedén. Ennek a
jubileumnak a megünneplésére szeretnék
szánni az egész következő
évadot, méghozzá a „tíz év
— tíz előadás” gondolat jegyében.
Hiszen a
JESZ létezését, programját, erejét
és stabilitását igazolja, ha tíz
játszható-játszandó előadást fel tud
mutatni. Ebből hat már készen van,
egyet épp most próbálnak, a nyolcadik
nyáron, a Pécsi Szabadtéri
Játékokon kerül először bemutatásra, a
kilencedik pedig nyár végén —
ősz elején készül el. A tizedikről viszont egyelőre
mindössze annyit
tudni, hogy a színház vezetői ajándékul
szánják a társulatnak: egy
olyan, kőszínházakban dolgozó rendezőt
szeretnének az itteni munkára
felkérni, aki ma már a profi színház
elismert alkotója, de gyökerei az
alternatív vagy egyetemi színjátszáshoz
kötik. Az általa rendezett
előadás bemutatója adna alkalmat a jövő
évadban arra, hogy találkozót
rendezzenek mindazok számára, akik az elmúlt
tíz évben valamilyen módon
kötődtek a JESZ-hez, s ekkorra időzítik egy visszatekintő
könyv
megjelentetését is. A Janus
Egyetemi Színház tehát ünnepel, s van is mit. Hiszen avantgarde vagy
kortárs drámákat feldolgozó előadásai, az egy évtizede töretlenül
működő társulat, a folyamatosan bővülő kapcsolatrendszer, az egyre
sikeresebb színházi fesztivál mind okot ad erre. A JESZ nemcsak az
egyetem, hanem a város kulturális életének is szerves része lett az
elmúlt tíz évben, hát érdemes a második évtizedben is figyelni rájuk. Varga
Éva Pécsi
PANORÁMA 2006
május-június |