|
|
|
|
JESZ |
2006. május
15. |
|
OLVASÓPRÓBA |
A Pécsi
Tudományegyetem színházi műhelyének hírlevele |
|
||
Dr
Némedy színházi kislexikona II. (Cs-től E-ig) Csizmadia-basszus,
(színészzsargon)
öblös, mély hang, amely nem hajlékony. Da
capo, a. m.
előlről megismétlendő. A szinészek, mint az ujrázás jelszavát, igen
szeretik. Dagályosság,
jelenti
az álpátoszt, a hamis, felfújt
érzéseket, amelyek a szinész
játékát
élvezhetetlenné teszik. Ellentéte a
természetesség. Darabos
játék, A ~
(szi-nészzsargon) azon jétékhiba, amikor a szinész egyes jeleneteket
elejt, másokat pedig, zajos hatásra számitva, kiszinez. Deklamálás, öblös,
nagyhangú szavalás, amely retorikai s nem szinészi művelet,
hangtornázás. Diadalra
viszi a darabot, az a
szinész, a modern felfogás szerint akkor, ha minél jobban alkalmazkodik
a rendező szándékaihoz. A régi elvek szerint az a szinész vitte
diadalra a darabot, aki a maga szerepének bravuros megjátszásával
mentette meg, vagy a silány előadást, vagy magát a hitvány darabot. Diszletművész,
rendszerint tervező festőművész, a modern szinjátszás jelentékeny
embere. A diszleteket egységesen konci-piaálja meg s beleönti azokba
egyéniségét és lekét. Gondol a dráma stiusával és ennek a
diszlettel való összhangzásával. Diva,
istennő,ünnepelt
szinésznő. Rendszerint igy: „isteni diva”. Domboritás,
visszaélés
a női testformákkal. Dramaturgia, legtágabb
értelemben a cselekvényes művészetek elméletének rendszere. Szűkebb
értelemben értik alatta a drámai költészet, vagy a szinpadi művészet
rendszerét. Drámaiparos, az a
darabiró, aki minden évben megirja a maga darabocskáját, akár volt az
irás lelkiszükséglete, akár nem. Drámaspekuláns,
az a
drámairó, aki a közönség alantasabb
érzéseire, léhaságára
spekulál, aki
a kor divatos jelszavának vesszőparipáján ül,
arra számitva, hogy a
közönség majd csak úgy dülni fog a
darabjába. Ebecske,
(szinészzsargon) kritikus, aki kezes, csupa
idealizmusból. Szivesen
látott a szinésznő öltözőjében, vagy, ha
a szinésznő nem játszik s
szinházban van, — a páholyában.—
Önálló véleménye soha sincs.
Gazdájának dicséretét, vagy gazdája
ellenfelének levágását sugallják
neki. Sajnos, néha férfiszinésznek is van
ebecskéje. El
a balfenéken, sablonos szinműirói utasitás a szinésznek, ha
a fenékszin baloldalán levő ajtón kell távoznia a szinpadról. Elegantiarum
arbiter, az
„elegancia mestere”. Némely fiatal szinművész törekvéseinek neto-vábbja
e cím. Öltözködésben csak könnyen megy, de visel-kedében,
magatartásban, elvekben, kijelentésekben annál nehezebb. Elejti
a jelenetet az a
szinész, aki immel-ámmel játszik s épp a jelenet csattanóját hanyagolja
el.
Ifj.
Árvay Sándor kiadása, Szeged,
1911. |