|
|
|
|
JESZ |
2007.október 5. |
|
OLVASÓPRÓBA |
A Pécsi
Tudományegyetem színházi műhelyének hírlevele |
|
||
Gyergyói képeslapok
„Székelyudvarhelyen
volt az első előadás. Az egész társulat izgatott
volt, nem tudtuk, hogy fognak minket fogadni, de szerencsére
teltházzal játszottunk. Minél többször
megy egy előadás, mi magunk is egyre többet ismerünk
meg a darabból, egyre érettebb lesz a
játékunk. Úgyhogy én nagyon meg vagyok
elégedve mind a két előadással, talán a
székelyudvarhelyi – a kisebb térnek
köszönhetően – intenzívebb volt, de itt,
Gyergyóban is nagy tapsot kaptunk.” Keczán Pál, JESZ „Eddig
egyikünk sem feltételezte magáról, hogy
ezekre a mozdulatokra, kontakt táncelemekre képes.
Megéreztük egymást, létrejött a
folyamatos kontakt, amiről ez a mozgás szól. Jobban
bízunk egymásban.” Szomora Lívia, JESZ „Magyarországon
és Erdélyben jövőre 60 új diplomás
színész - ahány tehetség nincs egy
évben - fog végezni. Azt látom, hogy
határon túl - főleg itt, Gyergyóban - sokkal
egészségesebb szemlélettel állnak a
színjátszáshoz. Nem misztifikálják
túl a színészetet úgy, mint
Magyarországon. Ők is érzik, hogy a szakmának
hatalmas bizonytalanságai vannak, de mégis sokkal
kevésbé árulják el magukat, mint
színészek. Magyarországon
foggal-körömmel ragaszkodik mindenki az
állásához, pedig játszani csak addig
érdemes, amíg az embernek dolga van a színpadon,
tud adni valamit. Ha ez tényleg így van, akkor –
nagyon nehéz döntés, de - tudni kell abbahagyni is. Ez
a kontakt mozgástréning nem azért volt fontos,
mert mi kontakt táncosok leszünk. Én most össze
is töröm a szíveket, és kijelentem, nem leszek
kontakt táncos. Nem kontakt színházat kell
nekünk csinálni, hanem bele kell szőni ezeket a
mozdulatokat, ezt a tartást a játékunkba. Ad
egyfajta önbizalmat. Most derült ki számomra
igazán, hogy ha egy balettelőadásban a férfi
magasra ugrik föl, az csak eszköz, mint ahogy van egy
beszédtechnikád. Amibe sosem gondoltam még bele,
hogy a mozgással nem lehet hazudni. A szöveggel,
technikával lehet, ahogy azt mifelénk sokan megteszik, de
a tánccal nem.” Juhász Mátyás, JESZ „Mindketten
diákszínjátszók voltunk a
középiskolában. 1994-ben történt egy
törés a Figuránál, amit követően a mi
Maszk nevű színjátszó csoportunkat fölkarolta
a Figura. Én 1997-ben kerültem be, Bogi 1998-ban a
kolozsvári főiskolára, ahonnan kikerülve
visszajöttünk a Figurába. Ezt
a kontaktmozgást Uray Pétertől tanultuk, akivel 2003-ban
készítettünk egy előadást A malom
címmel. Összesen 6 hét alatt készült el,
ebből 2 hetet szántunk arra, hogy technikailag
elsajátítsuk a mozgást. Népzenei,
néptánc motívumokkal ötvöztük a
kontakt mozgást. Rá pár évre
készült még egy kontakt előadás, a
Szaggató. Közben én részt vettem egy
nemzetközi kontakt kurzuson Budapesten, amelyet szintén
Uray Péter szervezett. De még nem tanítottuk soha.
Ez a csapat az első, de reméljük, nem az utolsó. Itt
Gyergyóban is van egy réteg, akit érdekel a
mozgásszínház, s eljön, megnézi. De
mindkét előadás stúdióba
készült. Nyilván mindenféle
előadástípusnak kialakul a saját
nézőközönsége. Nagyon
jó társaság a JESZ, fogékonyak, lelkesek.
Ha belegondolok, hogy kedden reggel hogy találkoztunk, nem
tudtak semmit a kontakt táncokról, s hogy most hogy
válunk el, bizony tudnak valamit. Nyilván nem lesznek
táncosok, de remélem, gazdagodtak ezzel. Mert a jó
tanítvány, holtig tanul. S ez volt az első
lépés.” Barabás Árpád, Figura „Meglepő
volt, hogy pár nap alatt mennyi mindent meg tudtunk tanulni a
táncokból. Főleg a fiúkon látszik egyfajta
merevség a színpadon, ezen nagyon sokat javított a
tréning. Már a székelyudvarhelyi előadáson
is érezhető volt, hogy lendületet kaptunk az aktív
mozgásnak köszönhetően. Nekem új tapasztalat,
hogy nem mindegy, az ember csak elsétálgat egy
jelenetben, vagy van tartása és lendülete is annak a
sétának. Azon is múlik az előadás jó
ritmusa, hogy az emberek hogyan mozognak a színpadon.” László Virág, JESZ |