|
|
|
|
JESZ |
2006. május 15. |
|
OLVASÓPRÓBA |
A Pécsi
Tudományegyetem színházi műhelyének hírlevele |
|
||
NYILVÁN, NAGYON
NEHÉZ Adorjáni Bálint a Színház- és
Filmművészeti Egyetemről, felvételiről, tanárokról, közösségről,
színházról Bevezetőképpen
mesélj kicsit az osztályodról, így másodév végére nyilván tisztázódtak
javarészt az erőviszonyok, kiforrott a közösség. A közösség nagyon jó. Eleinte felmerültek
problémák, hogy hogyan tudunk együtt dolgozni. Nagyon sokfajta embert
válogattak össze az osztályba és ezért nehéz volt megtalálni a közös hangot.
Aztán kitaláltuk, hogy mindig legyen egy-egy vezető köztünk, akitől mindenki
szót kér, különben nagy lenne a káosz. Hiszen mindnyájunknak vannak ötletei,
és nyilván kialakul egyfajta vezető vélemény, sokszor attól is függően, hogy
a tanároknak mi tetszik, ezért elvesznek bizonyos ötletek. Ezt próbáltuk
kiküszöbölni azzal, hogy meghallgatunk mindenkit, aztán szavazunk, és csak
akkor megyünk tovább, ha minden felmerülő lehetőséget kipróbáltunk. Kezdjük most már látni egymást, ismerjük
egymást, látjuk egymás hibáit, tudunk tanácsokat adni egymásnak. A munkában
vagyunk együtt. Csinálunk ugyan bulikat, de nem tudjuk függetleníteni
magunkat egy sörözés alkalmával sem a benn történtektől. Nagyon sokfélék
vagyunk, lehet egymástól tanulni, jó látni egymást. Nagyon
sokfajta vád éri az egykori főiskolát - mára már egyetemet. Vegyük sorra
ezeket. Először is: felsejlik abban valami előzetes koncepció, hogy a
felvételin milyen embereket válogattak össze? Zsámbéki Gábor úgy kezdte el a harmadrostát,
hogy ő nem színészeket akar felvenni, hanem olyan embereket, akik majd
színészek lesznek. Tehát ő nem arra kíváncsi, hogy ki mit tud éppen, hanem
arra, hogy milyen lehetőségek vannak az illetőben. Ő nagyon nagy pedagógus, sokszor
olyan feladatokat ad, amik egyáltalán nem passzolnak az adott karakterhez,
sőt, legtöbbször olyanokat, amelyek segítenek, hogy megismerd magad azokban a
helyzetekben, amelyekbe egyébként nem kerülnél. Nyilván nagyon nehéz magad
attól függetleníteni, hogy ember vagy és valamilyen képet akarsz mutatni
magadról az életben, nyilván elnyomsz magadban olyan dolgokat, amik nem jók
egy adott kapcsolatban vagy közösségben. A színház meg pont erről szól. Hogy
minden megvan benned, amivel szerepekben majd szembe fogsz kerülni, csak
lehet, hogy úgy alakítod az életedet, hogy ne kerülj bizonyos szituációkba.
És ez fura, mert nyilván a megismerés a célja az egésznek, hogy megismerd
magad, felfedezd magadban azokat a dolgokat, melyek a hétköznapi életben
nincsenek benned, vagy benned vannak, csak megijedsz tőlük. Zsámbéki az
osztályfőnök, Zsótér Sándor, meg Bodó Viktor mint tanársegéd - három
különböző színházi felfogás. Elsőben egy drámán dolgoztunk, a Troilus és
Cressidán. Egyikükkel elkezdtünk dolgozni, bizonyos irányba elindultak a
dolgok, aztán jöttek a többiek, mindenki másfelé vitte; végül megegyeztek,
hogy mindenki más anyagot fog csinálni. Fura. Magáról a játékról is
különbözőképpen vélekednek. Mindhármukban közös viszont, hogy számukra az a
fontos, hogy mindig valóban megtörténjen a színpadon, aminek éppen történnie
kell. Nem reprodukció zajlik tehát, hanem egyes szám első személyű megélés.
Amikor csináljuk a jeleneteket, néha egyszercsak nem megy tovább, de
mindegyikük személyre szabottan tud instrukciókat adni. Mindig az a cél, hogy
saját magadon keresztül tudd megfogni a szerepet. Aztán ha nagyon távol áll,
néha persze működik, hogy eltartom magamtól a szerepet és azt a megoldást
választom, hogy megnézem, hogyan viselkedne egy olyan ember, akit éppen meg akarok
formálni. Nyilván az tud lefegyverző lenni, hogyha az ember abszolút őszinte,
személyessé válnak a mondatok. Néha egészen más értelmet kapnak így a
szerepek. Nagyon nehezek és sokrétűek a feladatok. Olykor öregembert kell
játszani vagy apát, úgy, hogy nem vagy öreg vagy nem vagy apa. És nyilván
magadból dolgozol, teljesen átértékelődik és átértelmeződik a szerep. De
ezáltal mégis áll a lábán és hiteles. Csak valami mást mutat meg az emberből.
Ez mindig lenyűgöző és érdekes. Ha
már a szerepformálásnál tartunk, még színművészetit megjárt emberektől is
hallani, hogy az egyetemen nem engednek kibontakozni, inkább formálni
akarnak. De a szavaidból ennek az ellenkezője derül ki. Arról tudok nyilatkozni, amiben vagyok.
Zsámbéki a nagyszerű pedagógus, Zsótér a rendező, nyitott szemű, abszolút
figyelmes rendező - nem akarnak formálni, azt akarják, hogy tisztában légy
magaddal. Tisztában légy az adottságaiddal, alkatoddal, még a hátrányból is
előnyt tudj kovácsolni. Ez a legfontosabb. Mert ha ez megvan, akkor nem akarsz
olyan szerepet eljátszani, ami “nincs meg“. És nem lesz mutatott,
illusztrált a dolog. Hanem látszik, hogy én így vagyok ott jelen, így
szólalok meg. Megint felmerül a probléma, hogy valami olyat kell csinálnod,
ami nincs meg, nem lehet meg benned, de akkor keresel magad körül egy embert,
akiből kiindulhatsz. Visszatérve, nem akarnak engem jelen helyzetben semerre
alakítani. Csak ráébresztenek arra, hogy ha egy adott szituáció…
például amikor Troilus vall arról, hogy mennyire gyenge - ez adott helyzet
volt - megpróbáltam ekkor őszinte lenni, bevallani, hogy mennyire gyenge
vagyok. És akkor megkaptam, hogy ez nem hihető. Ott álltam az adottságaimmal,
és valóban nem volt hihető a dolog. Ilyenkor meg kell találni a módot, hogy
hogyan lesz azzá. Ha nem találom, akkor azt érezni, hogy nyilván hazudok, én,
ott lévő Troilus… Fontos, hogy meg tudj szólalni, te, saját magad. És
abban a pillanatban hiteles az egész. Nyilván nagyon nehéz elmondani előre
megírt mondatokat, mintha a sajátjaid lennének, de amikor sikerül, az nagyon
nagy öröm. Nehéz megélni, nehéz magadévá tenni a szerepet, és nagyon igénybe
is veszi az embert, hogy újra és újra átélje valakinek az elvesztését vagy
azt a gyűlöletet… és az, hogy sikerül-e, azon múlik, hogy be tudom-e
vallani magamnak ott, adott pillanatban, hogy gyenge vagyok vagy éppenséggel,
hogy egy féreg vagyok, és meg merem-e mutatni mindezt. Az elmúlt két évben olyan embereket láttam
magam körül, akiktől lehet tanulni és akik tanítani akarnak. Mindeközben megy
készségfejlesztés, beszédben, énekben, mozgásban; ezekben sokszor előrébb
tartunk, mint a színészi munkában. Tehát készségekben külön elérünk egy
szintet, de amikor játszani kell, ezek szétesnek. Nem találod meg a tempót, a
szüneteket… de ez nyilván egy tanulási folyamat. Az út végén reményeim
szerint az lesz, hogy úgy fogok a színpadon állni, hogy birtokában vagyok
mindannak, amit tanítottak, amit tanulhattam. Kell-e
ehhez a pályához - a tehetséget félretéve, mert az úgyis túlmisztifikált
fogalom - valami olyan alapvető személyiségjegy, aminek meg kell lennie a
felvételizőben, hogy bekerüljön és hogy végig tudja
csinálni? A kitartás a legfontosabb. Nagyon sok
bátorság kell, lendület, és a mindig újrakezdésre való képesség. Emellett az,
hogy le tudj zárni nem működő dolgokat. Kell lazaság is, mert bár az akarat
nagyon fontos, de az átmehet valamiféle görcsösségbe. Kell az is, hogy az
ember ne elégedjen meg soha. Főleg, mikor nagyon sokszor újrajátszol egy
darabot, tudd meglátni, hogy, most valami egészen mást fogtál meg belőle. És
nagyon nagy figyelem is kell. Hogy ki tudj zárni mindent, és csak egy dologra
tudj koncentrálni. Ami nyilván ezer dologból áll. De arra a helyzetre kell
összpontosítani. Kell magabiztosság, hogy adott helyzetben te ezt így
gondoltad, így fogod csinálni, és végig tudj menni ezen az úton. Emellett
persze tudni kell mindig újrakezdeni, ha az út végül rossznak bizonyul. Valami könnyedséget meg kell őrizni. Ha jön
valami inger vagy impulzus, azt azonnal használni kell tudni. Ha valami nem
úgy sikerül, ahogy eltervezted, az egészen másfele tudja elvinni a dolgokat,
de néha merni kell arra menni. Ezért jó az improvizáció, mert folyamatosan
erre épül, erre játszik rá. Merni kell nem készet csinálni. Előadásban is. Ez
a munka folyamatos változást követel meg. Ez nehéz. Az ember nyilván
biztonságra törekszik. Az életben lehet, hogy konfliktuskerülő vagy. Itt meg
minden helyzet alapja a konfliktus. Arra épül. És a partnerre is kell
figyelni nagyon. Egymásból kell dolgozni, nagyon sokat, mert ha külön
jászunk, nem születik meg igazán, aminek kellene. Akkor bármennyire is ki
lehet találva, borul a dolog. A
Színművészeti Egyemről hogyan tekintesz vissza a JESZ-es múltadra? A közösség nagyon fontos volt, a munka öröme
szintén. Kedvet csinált a színházhoz. Ott voltam Pécsett közgázosként, és
éreztem, hogy valami mást is kéne csinálni. Aztán rátaláltam a nyílt
tréningre, játszottam is, nagyon sokat fesztiváloztunk. A munkát, a játék
örömét, annak az örömét, hogy összeraktunk valamit - ezt jelentette a JESZ.
Aztán rájöttem a korlátaimra, arra, hogy fejlődni kéne, de egyedül ez nem
ment. Ezért döntöttem úgy, hogy eljövök a színművészetire. Mindig vágytam
valamiféle mester-tanítvány viszonyra. Aztán persze meg kell tanulni, hogy a
mesterről valahogy le kell válni. Csak ideig-óráig vannak kapaszkodók. De
kell, hogy valaki kérdéseket tegyen fel, amelyekre neked kell válaszolnod.
Kell, hogy legyen egy kérdező, és adott esetben feladat elé állítson. Én
türelmetlen voltam. Szerettem volna mindezt, csak az utat nem találtam. De
sokat kaptam, sok jó példát, tudtunk nagyon jól együtt játszani, és hát első
találkozás volt a közönséggel… kicsit megéreztem az ízét, hogy mi is a
színház. Az
Echóban nemrégiben megjelent Kotlai Tamás levele, amelyben elég kritikusan
viszonyul a pécsi és egyáltalán magyarországi színházakhoz. Egyébként is
gyakran kap hangot a vélekedés, miszerint Magyarországon csak a Katonát és a
Krétakört lehet komolyan színháznak nevezni. Te, akinek - lévén Zsámbéki
Gábor az osztályfőnököd - jó esélyei lehetnek a Katona József Színházhoz
szerződni, hogyan látod mindezt? Vannak példák pro és kontra; akik Zsámbéki
osztályból elmentek a Katonába, vagy megtalálták ott a helyüket, vagy nem. Ez
nagyon társulatfüggő. Szerintem mindennek az alapja a frissítés. A Katonában
ott van Ascher, Máté Gábor, frissítésnek talán Bodó Viktor… a színházat
újra és újra meg kell újítani. Ott volt Kaposvár erre jó példa gyanánt. A
nagy rendezők felismerik ezt. Persze, nem látok elég produkciót, de a
Katonából a könnyedséget hiányolom kissé. Nem szeretnék meghalni minden este.
Igényem van rá, hogy mást is csináljak. Hogy lehessen az egyik szerepben
megfürödni a másik után. Nemrégiben mesélte beszéd órán Hegedűs D. Géza, hogy
épp Nórát játszik, és minden reggel úgy kel fel utána, hogy fáj valamije. Valamelyik
csontja fáj. Vannak szerepek, amik kikészítik az embert. Most kezd jobban
menni az éneklés, szeretnék kicsit a musicalek felé is elmenni; valami
útját-módját meg kellene találni annak, hogy többfélét játszhassak. A többi
színészképző intézményre van-e valamiféle rálátásod? Figyelitek-e egymást?
Miben mások a képzések? Nem tudom, milyenek a viszonyok a többi
intézményben. Szinte csak a POSZT-on látjuk egymást, nincs idő rá. De azt
látom-hallom, hogy készség szintjén nem fejlődnek annyit, mint amennyit itt
lehetne. Nálunk most erre nagyon odafigyeltek, minőségi képzés folyik. Ott
nem foglalkoznak annyit az emberekkel, jóval szabadabbak, ahogy hallom.
Nálunk ez a 4 év arra megy rá, hogy mindent zárj ki, ami az egyetemen kívül
van. Ezt a négy év után nyilván nem lehet folyamatosan így csinálni, hiszen
élned kell ahhoz, hogy épülni, fejlődni tudj. Kaposváron például trimeszterek
vannak, míg nálunk szemeszterek - egészen más tehát a képzés struktúrája is. Mindegy-e,
hogy színész, vagy bábos osztály? Ez is a gyakran ismételt kérdések egyike. Sokrétű a képzés. Attól, hogy te bábos
osztályt végzel, nem biztos, hogy bábszínész leszel. Ott van Mészáros Sára,
vagy Kocsis Gergő, akikből színész lett. Nem az a kérdés, hogy mit tanítanak,
hanem az, hogy te mit tanulsz meg. Hasonló a kettő. Lehet, hogy
bábosként nem találkozol pont azokkal az emberekkel, akikkel egy prózai
osztály találkozik. De olyan emberekkel találkozol, akik gondolkodni
tanítanak, nem csupán technikákra. Az élet dönti el, hogy kiből mi lesz. Van
együttműködés a különböző szakok között? A dramaturgok rendszeresen bejárnak az
óráinkra, de ez csak rajtuk múlik, agilitás kérdése. Filmesek is bejárnak
néha, ez az osztályfőnök közötti együttműködésen múlik. Érdeke ez a filmrendezőknek
is. Külön van a két épület, és mindenki nagyon elfoglalt, így le-galább
látnak bennünket, és tudnak velünk dolgozni. Majd meglátjuk, mennyi múlik
ezen a castingokon. Filmezni teljesen más. Sokkal kevesebb tapasztalatunk
van. Máshogy kell játszani egészen. De máshogy játszol egy kisszínpadon és
egy nagyszínpadon is. Azt látom egyébként, hogy szövegközpontú színház felé
megyünk. Nagyon fontos a beszéd. Persze a mozi és a televízió nagyon
sokmindent megváltoztatott a színházban, az embereknek más igényeik vannak.
Más lett a vizuális kultúra, nem elég az, ha valakik csak szöveget mondanak.
Zsótér úgy gondolja, hogy a szövegnek ereje van és megszüli a katarzist, ha
az végig átgondolt. Más formavilág. A nézőn is nagyon sok múlik, hogy
mennyire engedi el az előadást, vagy mennyire tud vele menni. De az élmény,
ha végig tudsz menni egy előadással, óriási tud lenni. Ugyanakkor ott van
Bodó, aki filmes hatásokkal dolgozik, és nagyon nagyot tud ütni. Ettől
függetlenül, amit a színpadon mondasz, azt érteni kell. Így gondoltam, hogy
szövegközpontú a színház. Nagy hangsúlyt fektetnek rá minden évfolyamban. Mi
kell ahhoz, hogy valaki sikeres felvételit tegyen? Vannak-e dolgok, amiket
kerülni kell, vagy amiket jó betartani? Akiket felvettek, azok mind színészek
akartak lenni. Nem nagyon volt számukra más alternatíva. Erős akarat kell és
elhatározás. A legfontosabb az, hogy csináld, ahogy gondold. Ne játszani
akarj, csak ott lenni. Legfeljebb azt mondják, hogy nem kell. Engem
harmadikra vettek fel. Előtte nem volt elég erős az elhatározás. Vagy éppen
be akartam fejezni a közgázt. Amikor csak ez volt számomra, akkor sikerült.
Az öt év közgáz a kicsapongás időszaka volt. Nem bánom, hogy nem tizennyolc
évesen vettek fel, és megéltem sok mindent előtte. Persze így rám rakódott jó
pár dolog, amit le kell vetkőznöm, de úgy gondolom, hogy semmi nem volt
értelmetlen, amit csináltam. A közgáz adott egyfajta gondolkodásmódot. Kicsit
reálisabban láttatja a helyzetet. Ez lehet túl földhözragadt adott
pillanatban, de nem bánom. Aki idejön, az tudjon róla, hogy ez a négy
év egészen más, mint amit az ember előre elképzel. Többet valószínűleg nem
lesz ilyen időszaka az életnek. Ez arra szolgál, hogy tanulj, összeszedj
mindent, amit csak tudsz. Nagyon magányos dolog itt lenni. A családot is le
kell építeni, az ember egyedül marad. Nincs szombatod, vasárnap szöveget
tanulsz… ez a cél: hogy teljesen magad légy. Magadat ismerd meg.
Mindenkin látszik, hogy ez probléma, hogy hiányzik, hogy nincsenek normális
kapcsolatok a “főiskolán” kívül. A bejárósoknak még ott van a
családjuk, de az ő esetükben is nagyon ritka, hogy egy szerelmi kapcsolat
fennmarad. Nyilván nagy türelem kell a másiktól. Nehéz őrlődni ezek között.
Ha innen kimész, az agyad még mindig itt van. Nem tudod itt hagyni egészen,
ami itt folyik, és ez mindenre rányomja a bélyegét. Sose
fordult meg a fejedben, hogy ki innen? Hajtogattam origami-madara-kat színes
papírból és felakasztottam őket az ágyam fölé. Néha előfordult az első két
évben, hogy elgondolkodtam, hogy itt vagyok huszonnégy évesen, egy
diplomával, megint kollégiumban lakom… kicsit elgondolkodtam a miérten.
De mostanában már nem. Vannak nehézségek, az ember sokszor mélyponton van, de
nem látok most más alternatívát. POSZT? Első két évben a mozgásvizsgákat viszi
minden osztály, mi is azzal megyünk. Lesz
időd sörözni a régi cimborákkal? Lesz, mindenképpen. Jó lesz látni azokat az
ismerősöket, akikkel nem tudok mostanában találkozni. Nagyon fájó, hogy nincs
időm ezekre a kapcsolatokra, hiszen amiben most élek, az egy teljesen más
világ. Sokszor nagyon rossz, hogy az embernek nincs más élete. De vállalni
kell és végigcsinálni. Dúll Kata |