TÓTH VIKTÓRIA
ECHO/
2008.március
Ember és költő
misztériuma
Majakovszkij: Misztérium
Janus Egyetemi Színház
2008. február 13., 14.
Majakovszkij neve egyenlővé
vált az orosz futurizmussal. Drámáiban az
utópisztikus jövő és az erős társadalombírálat mellett az élet
ellentmondásai
is erős hangsúlyt kapnak. A Janus Egyetemi Színházban bemutatott
Misztérium
című produkció, a Poloska és a Buffo misztérium című két drámájából,
továbbá
több verséből összegyúrt előadás, nemcsak ezeket a kérdéseket
feszegeti. Tóth
András Ernő, aki a darab rendezője és dramaturgja is, magabiztos kézzel
nyúlt a
fenti szövegekhez és sikerült neki „pofonütni a közízlést” azáltal,
hogy új
értelmezői kontextusba helyezte Majakovszkijt: rendezése a kultúra,
költészet
és művészet továbbörökítésének kérdéskörét is feszegeti.
Az előadás dramaturgiája szervesen kap-csolódik az orosz társadalom
aspektusaihoz, ugyanakkor vonzalmat tanúsít a kikristályosodott formák
iránt.
Az előadás nemcsak a cselekményre, hanem a cselekmény mögötti
gondolatokra
épít. Olyan világot kíván bemutatni, ahol az individuum az új és
abszurd
konvenciók miatt nem érvényesülhet. Pierre bukása egyben az emberiség
bukása
is, hiszen alapvető humán értékek nélkül az ember egyfajta
géptársadalomban
vegetál.
A Misztérium a nézőtéren kezdődik. Ponto-sabban színészek vannak a
nézőtéren,
és színészek vannak az üres, lapos játéktéren is. Körülveszik a
nézőket,
mintegy kibillentve őket a hagyományos pozíciójukból. Provokálnak. Nem
közvetlenül, hanem közvetve. Ezzel tartva fenn az állandó feszültséget,
amely
elől nincs hova menekülnie, sem a főhősnek, sem a nézőknek. Ennek a
kísérletnek
a csúcspontja, mikor Bajan, a szónok (Juhász Mátyás) behívja a
közönséget a
játéktérre, hogy együtt nézzék végig Pierre halálát. Zavarba ejtő
szituáció ez,
hiszen változik a befogadói pozíció, és a közönség is játszani
kényszerül.
Megfoghatnák, megérinthetnék, sőt, segíthetnének is a szenvedő fiún,
ezzel
szemben nagyon kevesen képesek kimozdulni a hagyományos színész-néző
funkcióból. Ez a fajta misztérium-játék annyira ad hoc jellegű, hogy a
színészek a végén nem is próbálnak szerepet játszani, „együtt
lélegeznek” a
közönséggel, együtt nézik végig, ahogy Ragályos (Kormos Balázs) lelövi
Pierre-t, és együtt is távoznának a színházból — ha a kísérlet jól
működne.
Az előadás kulcsmotívumai Zoja szerelme köré összpontosulnak, amelyek
verbális
és nem verbális eszközökkel végigkövetik az előadás menetét. Kezdve a
fiatal,
terhes Zoja (Szomora Lívia) megalázásával a nyitójelenetben, amely-nek
következménye a szerelem pusztulása, és a világ pusztulása. Erős képi
hatása
van annak a jelenetnek, mikor Zoja egyfajta Földanyaként — a
Majakovszkij
drámában eszkimóként — kihúzza az Északi-sarkot a helyéről, ezzel
megsemmisítve
azt a világot, amely kivetette őt magából.
Az előadás legszebb pillanata az idős Zoja (Sólyom Katalin) és Pierre
találkozása, ötven év után. Ez a jelenet a múlt nélküli férfi eszmélése
az
elmulasztott szerelem felé. Sólyom Katalin játéka egyszerű, mégis
rengeteget
elmond: megnézi a kezeit, mielőtt elköszönne volt szerelmétől.
Tóth András Ernő kettős
szereposztásban játszatja Pierre figuráját. A két főszereplő két
különböző
karakter. Bozó Tamás Pierre-je konok és hidegvérű. Elveinek él,
melyeket akkor
sem ad fel, amikor az élete múlik rajta. Minden mozdulatában benne van
az
ellenállás az elgépiesedett társadalom ellen, megkötözve és megalázva
is
görcsösen keresi a szemkontaktust az őt körülálló a közönséggel, tőlük
várván a
megértést a tetteire. Ezzel szemben Czéh Dániel a meg nem értett
művészt
jeleníti meg. Játéka feszült, szenvedélyes. Ő nemcsak az utópisztikus
géptársadalom áldozata, hanem saját magáé is. Mikor vérző nyakkal,
kiszolgáltatva fekszik a nézők gyűrűjében, szemében nincsen már nyoma a
lázadásnak, inkább a megváltást keresi a halálban. Lágyabb jelleme a
darab
kulcsmotívumaiban erősen kiütközik. Míg Bozó gyűlölettel tekint az őt
fogva
tartó Segédre (Pintér Géza), addig Czéh a segítséget és a művészetét
megértő
embert látja benne, azt az embert, aki felismeri a „régi világ”
értékeit.
A Janus Egyetemi
Színház többgenerációs együttese ebben a darabban vált
társulattá. Egységes stílusban, egyforma érzékenységgel, összhangban
követik az
előadás feszített tempóját, ezáltal hatalmas energiákat képesek
mozgatni a
játéktéren és a nézőtéren egyaránt. Az intenzív hatáshoz nagyban
hozzájárul a
zene és a fények keltette impresszió.
Ezeknek a gondolati,
testi, képi és hangzó tényezőknek az egymásba kapcsolódó
ötvözete adta azt a fajta vallomást, amelynek a nézők is néma tanúi
lehettek.
----------------------------------------------------------
Majakovszkij:
Misztérium
(Janus Egyetemi Színház)
Rendező, dramaturg: Tóth András Ernő
Asszisztens: Gáspár Alida
Műszak: Lamár János, Regényi Gábor, Tolnay Donát
Világítás, szakmai konzultáns: Mikuli János
Szereplők: Bozó Tamás, Czéh Dániel, Szomora Lívia, Sólyom Katalin,
Inhof
László, Pásztó Renáta, Juhász Mátyás, Kormos Balázs, Pintér Géza,
Keczán Pál,
Molnár R. Tamás, Csallós Dávid, Lakatos Dávid, Guth Anita, Gráf Vera,
Farkas
Szabina, Kis Nóra, Szabó Rita, Vígh Diána.
|