Kikötő Online
Burleszk
sétája a színpadra
Lorca: Buster Keaton sétája
(Janus Egyetemi Színház, 2009
,Fekete-fehér
és vörös – avagy a némafilm
különös
találkozása Federico García Lorcával.
Burleszk és szürrealizmus, filmszerűség
és színházi minta már-már
hallucinogén hatású előadássá
fonódva: Buster Keaton
sétája.
2009.
február 2-án, 3-án avagy 5-én
láthattuk a JESZ Határsáv-sorozatának
legújabb előadását,
a Buster Keaton sétáját. A rendező,
Mészáros Péter, a szürrealista García
Lorca
egyes drámáit, és a máig népszerű
Keaton burleszkjátékait gyúrta egyetlen,
egységes vízióvá. Populáris
filmszerűség és szélsőséges
avantgárd pedig úgy
tűnik, nagyon is jól megférnek egymás mellett.
Bár az előadás egysége e
kettősség miatt helyenként fel-felfeslik, mégis, e
kísérlet a művészetek két
ellenpólusának integrálására
kétségtelenül díszes
pozícióját vívja ki mind a
Határsáv-sorozat, mind a JESZ-előadások
sokasága között.
A darab a meghirdetett időponthoz képest
félórás csúszással kezdődik;
mondják,
a marketing zagyva el-elnézései miatt, nekem mégis
úgy tűnik, ez a fél órácska
már az előadás szerves részét
képezi. Az előtérben a „fapofájú
nevettető” A
generális című filmjéből tekinthetünk meg egy
nagyobb részletet. Jó hangulatban
és nosztalgikus nevetések
kíséretében sétálunk át
ezután abba a térbe, ahol
maga az előadás zajlik majd.
Nekünk,
nézőknek e színpadképben a
kukucskáló pozíció jut, frontálisan,
szemben helyet
foglalván magával a játéktérrel,
melyet egyelőre vörös függöny választ el
tőlünk, s jobbján egy különös figura figyel
minket. Hamarosan kiderül, ez a
figura (Juhász Mátyás) a varieték ismert
„porondmestere”, a komédiás hangulat
megalapozója, egyben narrátor, producer, a rendező
bevallása szerint pedig akár
szerzői utasításként is értelmezhető ez a
különös alak. A porondmester –
nevezzük most így – az előadás egyik
kulcsfigurájának tekinthető: egyfelől
kapcsolatot teremt a nézőkkel, bevezeti őket az előadás
varázsos világába,
másfelől segíti is azt. Magyarázza,
kiegészíti a darabot, olykor akár
kellékekkel is.
E színpad, melyben maga a játék zajlik,
valóban varázsos hangulatot, egyfajta
ambivalenciát teremt. A függöny elhúzása
után ugyanis rájöhetünk: a
színházra
jellemző hús-vér elevenség mellett, melyet a
porondmester is megelőlegezett,
tulajdonképpen mozivásznat (is) látunk, melybe
mintegy befurakodott a
kétdimenziós szereplők harmadik kiterjesztési
síkja, s melyet megkoronáz a
főszereplő, Buster Keaton (Czéh Dániel)
„kinyúlása” a vásznon. A Keaton-i
nevettetés metódusait zseniálisan eltanult
színész ugyanis egyik jelenetében
banánnal kínálja a közönséget
(melyet volt szerencsém jóízűen elfogyasztani),
így karja úgymond áthatol e negyedik
falként épített virtuális vásznon, s
közvetlenül teremt kapcsolatot a nézőkkel.
Hatása – talán kicsit annak is
köszönhetően, hogy együtt rágcsálhattunk
Buster Keatonnal – fenomenális.
Maga az előadás építkezése is afféle
„kinyúlások” sorozata. A nevettető
burleszk jeleneteket kezdetben ugyan darabosan követik az
álomszerű epizódok,
ám később ezek funkciói egybeolvadnak,
egymásból és egymásba nyúlnak, s
automatizmust sejtető hallucinációt eredményeznek.
A darab szürrealizmusa tehát
leginkább ebben nyilvánul meg, jóllehet az
eredeti, Keatonnal körülbelül
kortárs irányzat szélsőségeihez
képest közönségbarát, tiszta és
érthető kontúrokban.
A
vízió mindenesetre magával ragadja a
kíváncsi nézőt; atmoszférája
elrepíti,
képei az értelmet megelőző intuícióhoz
szólnak. A színészi játék pedig e
minőséggel karöltve sétál. Czéh
Dániel és Juhász Mátyás
munkájáról már beszéltem,
ám ne feledjük el a többi színész
teljesítményét sem. Hollósi Orsolya
kifelező
megszólalásai, kecses mozdulatai
átlényegülést sugallnak, akárcsak Kiss
Andrea
marionett-mozdulatai, s celluloidszemű, kissé erotikus
fellépése. Ügyes
színészi megoldásokkal találkozhattunk
Bozó Tamás, Horváth Krisztina és
Molnár
Tamás alakítása során is.
Mészáros Péter a
közönségtalálkozón elmondta, hogy
már régóta foglalkozik a
Lorca-szövegekkel, melyek végre előadás
formájában is testet ölthettek. A
rendező filmes háttere persze vitathatatlan és
letagadhatatlan: maga a burleszk
és szürrealizmus egymásra montírozása,
majd ezek montázsba illesztése
egyértelműen erről árulkodnak.
Összességében az egész
megjelenítés filmszerű: a
színészek fellépése és
viselkedése, a jelmezek, s maga az egész
szcenográfia.
Vörös függönyök, keretes, síkszerű
dobozszínpad, nagy, fehér kulisszák,
stilizált díszletek és a mindent
meghatározó vörös lufik tömege. Fekete,
fehér
és vörös. S hogy miért éppen ezen
színek dominálnak? A kérdést felvető
néző
kérdésére válaszolván a rendező
elmondta, a kettősség szimbólumai ezek. Filmé
és színházé. Keatoné és
Lorcáé.
Komjáthy Zsuzsanna
|