Én, Kassák Lajos
A magyar irodalmi, művészeti, szellemi élet talán
legimpulzívabb és legsokrétűbb alakja volt Kassák Lajos. Szinte minden
művészeti ágban jelentőset alkotott, irodalomban és képzőművészetben
világhírre is szert tett. Méltatlanul keveset tudunk, tanulunk,
tanítunk róla.
Szinte csak a kifilézett Kassákot
ismerheti meg a diákság a tankönyvekből. Szuperlatívuszok a jelzős
szerkezetekben, de semmi igazán olyan, amitől hús vér alakjában
megjelenhetne előttünk az ember. Az izmusok: kubizmus, futurizmus,
szimultánizmus, expresszionizmus, avantgárd költészet, anarchizmus, a
proletárköltészet, anarchista festészet, folyóirat szerkesztés,
politikai agitáció, s efféle kulcsszavak teljesen üres szólamok
maradnak, ha nem nézünk mögéjük, ki is bújik meg ott. A Janus Egyetemi
Színház Én, Kassák Lajos című előadása ebben lehet nagy segítségünkre.
Tóth András Ernő, az előadás szerkesztője, rendezője Kassák életének
azt a részletét választja ki, s állítja színre, amely konkrétan és
szimbolikusan is az élet-útról szól.
1909-ben, 22 évesen gyalog nekiindul a világ
megismerésének, hogy eljusson Párizsig, a nagy csalódásig,
megaláztatása, felnőtté érése legfőbb színhelyéig.
Végigmegy Ausztrián, Németországon, Belgiumon. Nyomorog, alkalmi
munkákat vállal, és tanulja a világot. Így találkozik a nemzetközi
munkásmozgalommal, a modern költészet avantgardista formáival, és a
modern festészettel is. Kitágul a palóc fiú számára a világ, és Kassák
mindent magába szív. Amikor Párizsból nemkívánatos idegenként
hazatoloncolják, már kibontakozott az érett költő mondanivalóival is,
formakészletével is. Abban az időben a munkásmozgalom világszerte
avantgardista formákban találta meg kifejezési formáját. A magyar
költészetbe Kassákkal kerül be ez a haladó irányzat.
A pécsi egyetemistákból álló társulat avantgárd
szavalókórusa nagyszerű képet alkot a mesterről. Olyan a sok fiatal a
színpadon, mint megannyi potenciális utazó, aki mind szemünk láttára
szenvedi meg saját kálváriáját. A címszereplő Ács Norbert az egyetlen
„papíron is színész”, azonban nem tűnik ki a tömegből, s ez egyáltalán
nem az ő hibája, vagy gyengesége, hanem inkább a többiek erőssége.
Kivétel nélkül szépen beszél minden színész, hibátlan az artikuláció,
mértékletes a tónus, jó a ritmus és kerek a kép.
Ács Kassák-figurája nagyszerű, de nem kevéssé jó az
útitárs szerepében Tóth András Ernő, akinek az 1988-as kezdetektől
alakuló színházi pályája eddigi talán legjobb teljesítménye ez az
előadás. Színészként is óriási fejlődést tapasztalhatunk, rendezőként
pedig első számú erénye a számtalan felhasznált szöveg érdekes,
ritmikailag és dramaturgiailag arányos szerkesztése, színpadképpé
alakítása. Tóth András Ernő rendező számára beigazolódhatott, hogy
amire nagyon vágyik az ember, amibe sok szellemi és fizikai energiát
fektet, annak beérik a gyümölcse. Évek óta tervezi ezt az előadást,
többször nekiveselkedett már a társulat, s végül a főbb szereplők
kivételével a legfiatalabb társulati tagokkal, a kezdőkkel sikerült
megvalósítani dédelgetett álmát.
Kassák szövegei önmaguktól nem kínálkoznak
színpadra. Önmagukban a hömpölygő szövegfolyamok, szabad versek, a
programszövegek mind mind zsákutcába, a
‘70-es éveket, a nem túl érdekes és mára igencsak elavult fekete
térben, fekete ingben (esetleg vörös) szavalókórusos világot idézik.
Meg kell hát találni, mitől lehetnek ezek a szövegek érdekesek. Jó
ötlet a szereptömörítés. A Kassákra nyomasztólag, vagy fenyegetően ható
figurákat mind Inhóf László alakítja, a
forradalmárokat pedig Juhász Mátyásnak gyúrja össze jó dramaturgiai
érzékkel. S ez a technika azért is találhat szépen célba, hiszen a
fenyegető karakterek példáját nézve a kisugárzás így összeadódik, s
tömörített formában hatékonysága nagyobb tud lenni. A szerepek imígyen
lelket kaptak.
Nagyon szép elemei az előadásnak – az önmagát és
gyermekeit is e szenvedélyes kapcsolatért feladó – Simon Jolán
leveleiből idézett szövegrészek Jakabfi
Edina tolmácsolásában.
Végül megjelenik az elmaradhatatlan „anarchista
festmény” is. Az előre gyártott elemekből puzzle
szerűen összerakott kép Simon Edina és Návai
Vera képzőművész hallgatók műve. Persze az igazi hatás az lett volna, ha a kép ott készül a néző szeme
láttára, de valószínűleg igaz, hogy a festékszóró bűze a kis színházi
térben ugyanakkor elviselhetetlen lett volna.
Az előadásban felhasznált zenei részletek – Bartók
Divertimento, Magyar képek, Concerto, Prokofjev:
Alexander Nyevszkij, Amadinda
– mind jókor jó helyen találkoztak, s az előadás egységét erősítették.
Z Ö M
Janus Egyetemi Színház: Én, Kassák
Lajos
Szereplők: Ács Norbert, Juhász
Mátyás, Inhóf László, Tóth András Ernő Jakabfi Edina, Mikuli
Dorka, Szomora Lívia, László Virág, Bozó Tamás, Kormos Balázs, Molnár Tamás, Keczán Pál
Világítás: Mikuli János
Kép: Simon Edina, Návai Vera
Zene, szöveg, jelmez, rendezés: Tóth András Ernő