Echo 98/5

Jolán Sárbogárdon


November 16-án tizenhét harminc h-kor Sárbogárdi Jolán megjelent a róla elnevezett vasútállomás kultúrvárójában, népes gyülekezet előtt, melyben a helyi állomásfőnök, Sárbogárd apraja-nagyja (vasúti takarítótól gimnáziumi tanárig), több pécsi felsőfokú és (mé)diák  (pl.: Univ TV), továbbá fővárosi hírességek (így: Sándor L. István kritikus, Töreky Zsuzsa színésznő, Závada Pál író, valamint Parti Nagy Lajos, aki egyfelől Jolán maga, másfelől Jolánnak a nemzője, és még sokan mások) is helyet foglaltanak. Tizenkilenc h-ig e zsúfolásignál is zsúfoltabban megtelt vasúti csarnokban színre került a Janus Egyetemi Színház elővezetésében Parti Nagy Lajos Ibusár című zenés-táncos huszerettje (bemutatva márciusban, szemlézve: Echo 1998/2), színházi kuriózumként, zajos sikerrel. A hely szellemének és az aszúvá érett produkciónak a különös zamatát a közönség összetétele és az esemény egyszerisége tovább fokozta. Miközben a télikabátba burkolózott, műanyag székeken és tornapadokon zsúfolódó nézősereg egyfelől a pénztárosi létét és kapcsolatait operettbe álmodó amatőr írónő színi dramolettjét (amolett: fogyi-zás) operetti reagálással övezte, vagyis hát jelenetről jelenetre, mint a parázs elevenedett meg a taps a közönség tenyerében, másfelől (fül)tanúja lehetett a sárbogárdi (Pécs-Budapest viszonylat) vasútállomás éppen ezen előadási időkeretek között zajló életének (a restiből, a peronról, a sínekről s a hangosbeszélőből beszűrődő zajoknak). E két világ találkozásának elegye ebben a nyálkás, télelőtti estén az állomás akol melegűvé langyosodó kultúrtermé-ben a színház ritka, megismételhetetlen pillanataival ajándékozta meg a nézőt, értőt és értetlent egyaránt. Mert mi ott együtt összelélegeztünk, s a színházat sohasem látott és az attól megcsömörlött együtt volt boldog, egyszerre érzett torokkaparást és egyszerre nevetett. A nézőtéren olyan távoli rétegek váltak egylényegűvé, mint amilyenek a darabot is felépítik.

Sárbogárdi Jován