Gyilkosság történik egy kisvárosban.Egy városkában, ahol igencsak
szeretik a mazsolát és szeretik bolondos Helgát, a gyilkosság áldozatává
lett Koch család nevelt gyermekét (kivált a férfiak, ők is a maguk módján),
aki a gyilkosság éjszakáját egy Himmel nevű idegennel töltötte.
Megkezdődik a vizsgálat, melyet a város három köztiszteletben álló
polgára vezet, és ezzel a véget érni nem akaró vizsgálattal emberi játszmák
hosszú sora is elkezdődik. A város polgárai ugyanis sokkal inkább emberek
mintsem tisztességesek, és a Helga lány is inkább bolondos mintsem bolond.
Így aztán kattoghat az agyunk, hogy kitervelt, furfangos gyilkosságról
van-e szó, és a gyilkos itt van előttünk a színpadon, avagy csupán a véletlenek
összjátéka űz velünk és a vizsgálat vezetőivel tréfát, egészen addig, amíg
ki nem derül, hogy a vizsgálat ilyen jellegű végeredménye senkit sem érdekel.
Darvasi László darabja jó okot ad arra - többek között - hogy elkondolkodjunk
azon, mi minden motiválhat minket embereket és főleg köztiszteletben álló
embertársainkat az igazság keresése közben.
A darab hangulatához Wéber Kristóf zenéje is nagyban hozzájárul. A
színészek mozgása, a zene, a fények és a díszletek - melyek nem a teret
töltik ki, hanem valódi funkciót hordoznak - mindvégig összhangban maradnak
egymással, és megsokszorozzák a darabban rejlő feszültslget. A színészi
játék pazar, szó nincs itt amatőrökről, kérem! Fel is vetődött az a kósza
gondolat, hogy vajh miért nem mutatják be a Nemzeti Színház nagyszínpadán
a nagyérdeműnek. De ez már egy másik történet.