ZÁBRÁDI
MARIANN
ECHO
2006/6
Pisti
Janus
Egyetemi Színház
2006. november
Pisti a tökéletes fikció. Örkény István drámája a magyar történelem
viharos évtizedeit
idézi örkényi nyelven, mely Dürrenmatt abszurdjával nagyon is rokon. Az
egypercesekre is emlékeztető, laza szerkezetű, történelmi abszurd
víziók
sorozata a mű, melyet Mikuli János fiatal művészeire adaptált. Örkény
műve a
szocializmus tabuja volt jó sokáig, viharos betiltások és politikai,
művészi
küzdelmek zajlottak érette, körülötte a maga korában. Mára azonban mint
a
szocialista tabuk mind-egyike, így szabad préda formájában minden
művészi
erőfeszítés ellenére csupán a szocialista tabu iránti nosztalgia
érzését kelti
fel nézőjében. Azzal együtt, hogy zseniális áthal-lások akadnak benne
bőven,
melyek a napjainkban zajló politikai események, az „ünnep” körüli
botrányos
cirkuszokban köszönnek vissza. Ízléses mértékben tálalva. A JESZ
céljának, hogy
ne az utcán hőbörgők értelmetlen és romboló módján, hanem a
legméltóbban, a
művészet, s főleg a kor egy remek írójának remekével emlékezzen ’56-ra,
Örkény
műve kiválóan megfelel, még akkor is, ha történetei, közege nagyon is
Budapesthez, s annak a 40-es 60-as éveihez visznek vissza. De nem
csupán a
történeti hűség miatt, hanem elsősorban azért, mert tagadhatatlanul
felismerhetően a darab születésének korára jellemző eszközökkel
ábrázol.
Abszurd, és történelmi hűség, realista ábrázolás az írói fikció
szempontjából
borzasztóan egyenetlenül és olykor értelmezhetetlen túlzásokba is esve
jelenik
meg a műben. Túlzottnak tűnhet például az a jelenet, amikor a kivégzést
vezénylő Pisti beáll a kivégzendők közé, majd hosszú csevegést
folytatnak az
aktus praktikus problémáiról, hogy miképpen lehetne a dolgon minél
egyszerűbben
és gyorsabban túlesni. Amikor azonban Pisti megkettőzi magát egy
németbarát és
egy ellenálló változatra, hogy mindenképpen túlélje a háborút, akkor ez
éppen
csak egy kis túlzás a korban legmindennapibb viselkedési formához
képest. Pisti
tehát a semmi és a minden is egyben. A zajos történelmi szituációk
főhőse, az
EMBER.
Mikuli tehát nagy fába vágta a fejszét amatőr színészeivel, de a
többszörös
szerep-osztással nagyszerűen megoldotta a megoldhatatlannak tűnő
színészi
feladatot, már ami Pisti szerepeit illeti. A tér funkcionális, nincsen
benne
semmi eredeti, a mobil könnyűszerkezetű textilfalak szép árny-, és
fényjátékokra adnak lehetőséget, melyet a rendező természetesen ki is
használ.
A mindent felégető háború, az utána következő megszállás, a forradalom,
s az
azt követő megtorlás, majd a puha szocializmus kegyetlen abszurd
történései
megidéződnek a JESZ színpadán jókor, jó helyen, jól.
A Janus Egyetemi Színház a 10. évadában „felsősökhöz” méltón,
színvonalas
előadásokkal állt közönsége elé. Nem csak az évfordulóhoz, hanem
önmagához is
méltóan. Az egyetemi színjátszás palettáján — a díjak is mutatják — a
legjobbak
közt vannak. Művészi formabontásban, merész beleavatkozásokban soha nem
merészkedtek
nagyon messze, mondjuk odáig, hogy a rokon mondanivaló érdekében egy
közös
előadást gyúrjanak Romulusból és Pistiből, de sebaj, talán ennek
gyümölcse a
kiforrott játékstílus, a széles közönség által fogyasztható előadások
sora.
Mikuli János és Tóth András Ernő a színház két vezetője évről évre
neveli ki
ösztönösen színészeit a „profi” világ számára, egyre több előadásban
láthatók a
Pécsi Nemzeti Színház színpadán. Nekem azonban sokkal jobban bejön, ha
Urbán és
Bánky brillíroznak a szokatlan, éppen ezért inspiratív közegben, itt a
JESZ-ben, mint hogy a JESZ-esek próbálnak a „profi” allűrökhöz igazodni
amott.
Örkény István
Pisti a vérzivatarban
Műszak: Regényi Gábor, Tolnay Donát
jelmez: Váradi Zsóka
zenei válogatás: Rozs Tamás
díszletkészítő: Tóth Géza
díszletterv: Mikuli Dorka
asszisztens: Gáspár Alida
dramaturg, rendező: Mikuli János
Szereplők
Pisti – Bozó Tamás
Tevékeny-Pisti – Keczán Pál
Kimért-Pisti – Kormos Balázs
Félszeg-Pisti – Molnár Tamás
Mama – Pásztó Renáta
Papa – Inhof László
Szőke lány – Szomora Lívia
Barna lány – Jakabfi Edina
Vörös lány – László Virág
Igazgatónő – Gáspár Alida
Volentik bácsi – Mikuli János
|