Új Dunántúli Napló 2001. február 22.
Schneider Gábor
Bolond Helga - Janus-arccal
Darvasi László Bolond Helgája nem egyszerűen egy gyilkosság és egy véget
nem érő nyomozás története, bár a darab cselekményének kiindulópontja egy
már megtörtént, véres leszámolás, egy család kiirtásának érthetetlen, megoldásra
váró rejtélye, és a mű középpontjában valóban a titok felderítésének és
megértésének szándéka áll. Az események rekonstruálásának mozzanatai, az
újabb és újabb fordulatok folyamatos feszültséget teremtenek a műben, a
dráma végén azonban nem hull le a lepel, és a csavaros történetre frappáns
megoldást váró krimifogyasztói elvárások kielégítetlenül maradnak. A mű
ahelyett, hogy megoldást adna, kételyeket ébreszt és kérdéseket hagy maga
után.
A Bolond Helga azon túl, hogy etikai problémákat vet fel, megpendít
bizonyos metafizikai húrokat is, Mikuli János mégsem az ideológiai kérdésekre
helyezte a hangsúlyt, amikor a Janus Egyetemi Színházzal a darabot színpadra
állította. A müttenheimi szörny Darvasi által fel- majd átdolgozott legendája
önmagában is elég erős, érdekes történet, és a rendező inkább a darab cselekménye
által kínált lehetőségeket igyekezett kihasználni, a nézőre bízva, hogy
a látottak kapcsán elgondolkodjon a bűn, az ártatlanság, a tisztesség és
a megalkuvás olykor nehezen érzékelhető határairól.
A szörnyű tettel gyanúsított Himmel (csakúgy mint a többi, ez is beszélő
név, az ég, a menny képviselője) úgy jelenik meg a darabban, akár a görög
istenek Kleistnél, Amphytrion és szolgája képében. A titokzatos idegent
játszó Horváth Csaba mindvégig a kívül- és felülálló személy hűvös sérthetetlenségének
tudatában alakította a szerepét. Annál csapongóbb, ha tetszik bolondosabb
Gelencsér Tünde, Helga szerepében. A kettős szereposztás alkalmat adott
arra is, hogy megmutatkozzék, milyen alternatívák lehetségesek a bolondnak
mondott lány alakjának felfogásában. Szabados Tímea sokkal óvatosabban
bánt a gyermeki szertelenségre utaló eszközökkel és az ártatlan mosollyal,
alakítása kevésbé energikus, ugyanakkor - és talán éppen ezért - sokkal
dialektikusabb.
A néző számára a darab végére kiderül, hogy a gyilkos felderítése tulajdonképpen
csak egyetlen embert érdekel igazán, de azt nagyon. A német kisváros első
polgárát alakító Tóth András Ernő riadt döbbenete a színre lépésétől a
dráma utolsó jelenetéig kitart.
A Janus Egyetemi Színház immár második alkalommal választott Darvasi-darabot,
néhány évvel ezelőtt, a Harmadik Színház épületében mutatta be az író Vizsgálat
a Rózsák ügyében című drámáját. ,,Fontos, hogy a mondatodnak legyen tekintete´´
- mondta egy interjújában az erős költőiségű szövegeiről ismert a szerző.
Az egyetemi társulat - minden bizonnyal a közönség elégedettségére - most
ismét vállalkozott rá, hogy tekintetet adjon az oly kevés magyar dráma
egyikének. Janus-arcút.