Echo 2000/3
Lorca: Yerma
Janus Egyetemi Színház
2000. május 29.
Kovács Krisztina
Babagond
Fentről hatalmas átlátszó nejlon ereszkedik a nyers fából ácsolt lejtős
színpadra. Kezdetben idegenkedem tőle: más anyag; más „szaga” van, mint
a deszkáknak, az oldalsó pasztellszínű drapériáknak, más, mint az előadás
visszafogott, lefojtott alaphangulatának. Ez a nagy nejlon, ami most Yerma
szoknyájaként beborítja szinte az egész színpadot, olyan, mint az a néhány
kiugróan harsány jelenet (a mosónők éneke vagy a zarándokok tánca), amelyek
merész színpadi megoldásaik, tág asszociációs tereik miatt könnyen ütköznek
nézői elutasításba.
Amikor szétszakad a nejlon, olyan, mint az elrepedő magzatburok, csakhogy
szárazan zizeg, terméketlenül, élettelenül. Nem életet ad, hanem eltemet:
Juant borítja be, őt fojtja meg. Yerma így öli meg a gyermekáldást megtagadó
férjét.
Szabó Attila tőle szokatlan módon kész drámai műhöz, sőt mi több klasszikushoz
nyúlt, amikor a Yermát állította színpadra. Korábbi rendezéseinek (Tényleg
szeretsz...?, Na’Conxypanban hull a hó) előadásszövege egy hosszas próbafolyamat
rögzített színészi (és rendezői) improvizációinak terméke volt. Hogy a
színházi munka egy magasabb szintjét, a rendező fontos előrelépését jelenti-e
ez a váltás, talán nem feladatom megítélni és szerencsés esetben nem is
az adott előadáson, hanem a próbafolyamaton érezhető a különbség.
A Yermánál másképpen van. A Lorca-rendezés nagyszínházi előadás a szónak
jó és némi rossz értelmében is. Profi produkció technikai kivitelezésében
(noha az általam látott előadás folyamatos világítás-problémákkal küszködött),
jelmezeiben (Herczig Zsófia) és zenei (Rozs Tamás) világában egyaránt.
Bozsó Nóra tervező munkája nyomán megszülető egyszerű díszlet, mely
egy csupasz és lényegében mindvégig változatlan deszka-tér, észrevétlenül
rafinált megoldásokkal — a padlón kinyíló apró csapóajtókkal, oldalsó kis
ablakokkal —, részleteiben alakul át belső és külső terekké. De nem is
a helyszínváltások jelzésében van a legnagyobb szerepe ennek a szinte mindenhol
kinyitható és átjárható díszletnek: emberek — nők és férfiak — lesnek be
az ablakokon, bármikor, bármelyik kinyílhat és meglepetésszerűen megjelenhet
(távozhat) valaki, és tárgyak — mosdótál, labda — kerülnek a színpadra
ily módon. Yerma magába szorítaná, eltitkolná vágyait, falakon belül tartaná
családi gondjukat, férje élhetetlenségét, de a falak mögött, a padló alatt
ott lapulnak kíváncsi és éhes szemek, akik véleményeznek, beleavatkoznak,
színre lépnek vagy csak megfigyelnek. Yerma minden monológjának, dalának
(az előadás világán belüli) hallgatósága van. És ha mindez így van, akkor
nem pusztán egy szerencsétlen asszony vergődéséről, hanem egy követelőző
közösségről, elvárásokról, megfelelési rendszerekről, alkalmazkodásról,
idomulásról, sorsmintákról és azok felrúgásáról van szó.
A pszichológiai realizmusra épülő színészi játékot időről időre felváltja
egy öntörvényű (mondhatni öncélú), szürreális képi fogalmazásmód. A kétféle
színházi nyelv talán működhetne egymás mellett, egyenrangúan a produkcióban,
de ebben az esetben a szövegtől vezetett, lélektani hitelességgel megformált
jelenetek erőtlenebbek mint a szabadon burjánzó közös játékok. Az előbbi
érezhetően próbára teszi a színészeket. Szalmási Gabriella Yerma-alakítása
— bár számos ponton megkapóan szép —, vagy a férjet játszó Domonyai András
játéka nem elég érett a lélektani hitelesség megteremtéséhez. A fiatal
színésznő el- elbotlik a szüntelenül sóvárgó, kielégítetlen nő finomabb
rezdüléseinek, belső lelki fejlődésének ábrázolásában. Vidéki Péter Victorként
vagy Gelencsér Tünde Fiatalasszonyként — talán mert kisebb szerepek nyugodnak
a vállukon — magabiztos játékukkal pontos és tudatos szerepértelmezést
sugallnak. A többiek, akik leginkább az együttes játékokban jutnak szerepekhez,
bátran, élvezetesen játszanak. Érezhetően ezek a szabadabb, kicsit szürreális,
kicsit játékos pillanatok állnak a legközelebb az alkotókhoz (színészekhez,
rendezőhöz, zeneszerzőhöz és jelmeztervezőhöz egyaránt): több innovatív
gondolat, kreativitás, erő és élet van bennük, mint a valósághoz közelebb
álló, az érzelmeket mélységükben megmutatni akaró részletekben.
Az előadás számomra legkedvesebb és legizgalmasabb jelenete a folyónál
mosó asszonyok éneke. Az egyre erőteljesebben éneklő és hatalmas hasukat
riszáló nők végül felfedik, hogy mitől dagad deréktájon a szoknyájuk: egyetlen
hosszú vörös kötéllel, köldökzsinórral — mely egymáshoz láncolja őket is
— kispárnák vannak a hasukra kötözve. A terhességet színlelő nők csalásának
színpadi megmutatása ugyanabból a szimbólumkészletből, ugyanannak a jelrendszernek
a jeleit használja fel egy tartalmi elem kibontására, mint a leereszkedő
és a férjet becsavaró nejlon-magzatburok.
Federico Garcia Lorca: Yerma
Rendezte: Szabó Attila
Szereplők:
Szalmási Gabriella, Domonyai András, Rónai Orsolya, Vidéki Péter, Gelencsér
Tünde, Szabados Tímea, Nagy Lilian, Várnagy Kinga, Siklósi Anikó, Varga
Péter, Köles Ferenc, Ács Norbert
Jelmez: Bozsó Nóra, Herczig Zsófia
Zene: Rozs Tamás