Schiller
aknamezőn
TERASZ.HU online kulturális magazin (2008.11.01.) JESZ - Ármány és szerelem Mikuli János rendezésében Friedrich
Schiller Ármány és szerelem című
tragédiája Mikuli János
értelmezésében, szétfeszíti a
tragédia műfaji határait: a melodráma, a
tragédia, a komédia és az említett műfajok
paródiájának határvidékén
egyensúlyoz. Megengedheti-e
magának egy Schiller-klasszikus
díszlete, hogy újrahasznosított szocreál
játszótérre engedjen asszociálni? A
válasz egyértelmű igen, hiszen ha valami, akkor a
német romantika idején
íródott műremek aztán tényleg
kínálja magát kiforgatásra, igazi
posztmodern
játékra. Mikuli János rendezése Friedrich
Schiller Ármány és szerelem
című tragédiája alapján a minimalizmus eszköztárát alkalmazza, de a
letisztultsághoz kissé bizarr eklektika párosul. Ennek egyenes következménye,
hogy a Schiller darab Mikuli értelmezésében, szétfeszíti a tragédia műfaji
határait: a melodráma, a tragédia, a komédia és az említett műfajok
paródiájának határvidékén egyensúlyoz. Mikuli az Ármány és szerelem
’kizökkent
idejét’, a társadalmi rend miatt sokáig
titkolt tragikus kimenetelű szerelmi
történetet egy rendhagyó, de funkcionális
és nagyon kreatív, sőt inventív térbe
helyezi. Az előadás fő eleme multifunkcionális,
összecsukható, kinyitható, mint
az NDK kempingasztalok. A díszlettervező (Mikuli Dorka)
ötlete nagyszerű. A
kezdeti ketrecszerű objektum a játéktér
közepén komoly metamorfózisokra képes:
hol ágy, hol asztal, házikó, vagy
kacsalábon forgó palota, attól függ, melyik
részét csukják be, nyitják ki, kicsoda
és hová ül, esetleg mászik rajta. Ez az
objektum stílszerűen fehér, kontrasztot képezve a
szereplők rikítóan színes
korhűszerű ruháival. A szereplők közül feltűnő
jelenség Wurm szerepében Molnár
R. Tamás azzal a markáns fekete szemüvegkerettel az
orrán, ami nyilván
szükségszerűségből van ott, ahol. Megjelenése
bizarr így, ezzel a hipermodern
ókulával. Ez egy szerencsés véletlen, ami
jó hatással van az előadás
összképére, de akad néhány
kellék, mely esetében egyértelműen rendezői
koncepcióról van szó. Az Ármány és szerelem
klasszikus tragédia, sokak
kissé degradáló véleménye szerint
melodráma. Mikuli ezt a műfaji
eldöntetlenséget kiaknázva, újabb
adalékokkal gazdagítva-fűszerezve Schiller
klasszikusát, igazi keveréket hoz létre.
Rendezése nem mentes a paródiákba illő
túlzásoktól,
túlméretezettségtől. Az elrajzoltság
már az előadás elején
szembeötlik: a színfalak mögül előhozott
zsebkendő nagysága körülbelül egy
pelenkáénak felel meg. Az elméretezés az Ármány és szerelem
során
többször ismétlődik, például az
előadás végén. A pohár, amiben édes
kis Miller
Lujzánk a mérgezett citromos vizet hozza, amúgy is
elég nagy, Szomora Lívia
aprócska kezecskéjében pedig vödörnyi
méretet ölt. Mikuli a túlméretezést
tehát
konzekvensen alkalmazza, és a darab végére ez a
pohár (vagy vödör) a néző
katartikus élményét módszeresen lebontja,
vagy legalábbis eltorzítja:
megdöbbent, sőt még az sem kizárt, hogy
nevetésre ingerel. A kellékek mellett a
színészi alakításokban is fellelhetjük
a parodisztikus elemeket. Szomora Lívia
Lujzája lágy és egészen visszafogott, Lady
Milford (László Virág) alakítása
közönséges ripacskodás. És ez itt
egyáltalán nem baj, hiszen az ordítás
és
fröcsögés a fejedelem kegyencnőjének
alakításában – és persze Lujza
árnyaltsága
mellett – a méltóságteljes, és
elegáns karakter helyett épp ellentétes
hatást
éri el, nevetségessé válik. Mikuli
János rendezése határjárás nem
aknamentes
területen: egy klasszikusnak nevezhető értelmezéshez
képest egészen máshová
helyezi a hangsúlyokat Schiller drámájának
színrevitelében. Több szögesen
ellentétes műfajt ötvöz, és állít
szembe egymással, ennek következménye, hogy
az értékek relativizálódnak, és a
minőségek kioltják egymást. A produkció
összhatása mégsem semleges. Sőt. (Sz.N.) |