Fejér Megyei Hírlap
2005. november 28. Az
álszent tangája Sárbogárd – Nagy
élményben lehetett része Egy jó előadáshoz sok minden kell: de legfontosabb talán az átgondolt, eleven rendezői koncepció. Enélkül hiába vannak jó színészek, hiába a jó zene, a szellemes díszlet és a Pazar ruhák. Ha viszont ez megvan, akkor az esetleges hibákat is könnyebb elfogadni, sőt, olykor még a hibák is hajlamosak erényekké válni. S nyugodt szívvel mondhatom, ez az előadás az utóbbi csoportba tartozik. Mikuli János dramaturgként és rendezőként is bátran nyúlt a műhöz: Molière szellemében kurtította meg és dolgozta át a szöveget. Aktualizál, de nem felszínesen: nem a színészek ruháit alakítja korunkhoz, hanem a darab szellemiségét közelíti a jelenhez, hogy teljesen világos legyen: Tartuffe a kortársunk. Igaz, korunk álszentje elsősorban nem a vallás álorcája mögé bújik, de hat és pusztít maga körül. Rajnai Attila
Tartuffe-je a legpofátlanabb,
legcinikusabb
verziója e figurának. Túlmegy minden határon. Térden állva kér
bocsánatot
Orgontól (Tóth András Ernő), s közben a háta mögött orvul fogdossa a
feleségét,
Elmirát. Ha csak „félgőzzel” adagolja az álszent „dumát”, az is bőven
elég az
érvényesüléshez. A híres asztaljelenet, Tartuffe lelepleződése igazi
ötletkavalkád. A bigott vetkőzik, s ledobja a szentség álruháját is: az
előadás
tetőpontja, amikor a közönségnek háttal kilép nadrágjából, s hódító
pózban
megáll – egy falatnyi fekete tangában. A közönség egy emberként hördül
fel: a
szimbólum világos. Sok pucérkodást láttam már színpadon, de egyet sem,
amelyik
ennyire indokolt lett volna. A rendező bátran szakít a sablonokkal:
Orgon családjának
viszonyait újraértelmezi, s az eredmény egy sor kiváló, rossz rutintól
mentes
alakítás. A Tartuffe-fel kapcsolatos közhely, hogy a végső megoldás, a
királyi
kegyelem az utolsó pillanatban mennyire irreális. A rendezői koncepció
ezt is
realizálja: Lojális urat, a házat lefoglalni készülő törvényszolgát
ebben az
előadásban egyszerűen lefizetik. A jó ugyan megmenekül, de a rossz, a
csaló nem
nyeri el méltó büntetését. Leszkovszki Anna
|